Peste 76% dintre români şi-au redus în acest an consumul sau au cumpărat produse mai ieftine, din cauza crizei, iar cei mai mulţi au fost afectaţi de creşterea preţurilor şi reducerea salariilor, potrivit unui studiu realizat de firma MEDNET Marketing Research Center.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 23-30 noiembrie. Au fost intervievate telefonic 802 persoane cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani, iar marja de eroare este plus/minus 3,45%, se arată într-un comunicat al firmei de cercetare.
Rezultatele studiului arată că 22,8% dintre respondenţi nu şi-au modificat comportamentul de consum, în timp ce 76,6% şi-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (45% au cumpărat aceleaşi produse, dar în cantitate mai mică, 11,8% au cumpărat produse mai ieftine, dar în aceeaşi cantitate, iar 19,8% au cumpărat produse mai ieftine şi în cantitate mai mică).
Studiul mai arată că efectele crizei sunt din ce în ce mai prezente în vieţile românilor. Astfel, 47,6% dintre persoanele intervievate au afirmat că sunt afectate de criză în mare şi foarte mare măsură, comparativ cu un procent mai scăzut, de 36,4%, anul trecut.
Principalele efecte pe care criza economică le-a avut asupra familiilor respondenţilor (studiul a vizat familiile extinse) au fost creşterea preţurilor (76,2%), reducerea salariului sau a câştigurilor salariale (47,5%), pierderea locului de muncă (17,4%) şi în egală măsură pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale şi creşterea ratelor la credite datorită devalorizării leului (câte 14,4%).
Firma MEDNET Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piaţă din anul 2000.