Bugetul de stat pierde anual trei miliarde de euro din cauza transportatorilor ilegali de marfă şi persoane şi a stării proaste a infrastructurii rutiere, potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu.
"Am făcut un calcul estimativ şi am văzut că statul pierde aproximativ trei miliarde de euro anual, din cauza transportului ilicit, dar şi a lipsei unei infrastructuri rutiere. Numai la acest ultim capitol pierderile sunt de 1,5 miliarde euro", a afirmat Hagiu într-o conferinţă de presă.
Potrivit lui Hagiu, peste 6.000 de autobuze circulă zilnic fără autorizaţii pe rute locale, judeţene şi intrajudeţene, aducând pierderi de 250.000 euro pe zi. Din cauza acestora fluxul de călători al transportatorilor legali a scăzut cu 40% în ultimii doi ani, conform sursei citate.
De asemenea, transportatorii ilegali practică preţuri de dumping care afectează concurenţa şi aduc pierderi companiilor de transport. Alte pierderi provin din neplata taxelor şi a impozitelor, deoarece transportatorii nu sunt autorizaţi şi înregistraţi.
"Şi alte industrii au avut de suferit de pe urma transportatorilor ilegali, deoarece operatorii care respectă legea şi-au scăzut parcul auto şi, astfel, nu au mai consumat uleiuri, anvelope, service auto şi mai mult au returnat autovehiculele companiilor de leasing", a spus Hagiu.
Potrivit FORT, Ministerul Transporturilor are datorii de 165 milioane lei, sub formă de compensaţii pentru biletele de transport persoane din categorii defavorizate.
"Există o discriminare între transportul rutier şi cel feroviar. Operatorii privaţi de transport persoane pe calea ferată primesc subvenţii totale de 5-6 milioane euro pe an şi se plimbă cu trenurile goale, discriminând operatorii rutieri de persoane faţă de care există datorii de 165 milioane lei", a spus preşedintele federaţiei.
Totodată, el a arătat că pe foarte multe drumuri autorităţile au crescut capacitatea portantă la 40 tone pe osie, însă semnele de circulaţie care restricţionau greutatea nu au fost eliminate, iar operatorii de transport de marfă sunt amendaţi abuziv.
În acelaşi timp, Hagiu a reclamat impunerea unor taxe de acces pe drumurile judeţene, pe care le consideră abuzuri. "Practic, guvernul a pierdut controlul la nivel local", a apreciat Hagiu.
O altă nemulţumire a FORT o reprezintă faptul că, deşi ninge în 12 judeţe, comandamentul de iarnă de la nivelul Ministerului Transporturilor nu s-a întrunit.