Indemnizaţia de şomaj va reprezenta, începând cu anul viitor, 75% din valoarea indicatorului social de referinţă, de 500 lei, şi nu va mai fi raportată la salariul minim, majorat la 670 lei, aceeaşi modificare de calcul urmând să fie aplicată şi pentru absolvenţii care vor primi ajutor de şomaj.
Noul sistem de calcul va fi aplicat de la 1 ianuarie 2011, relevă un proiect de ordonanţă de urgenţă obţinut de MEDIAFAX.
Actul normativ stabileşte că indemnizaţia de şomaj va reprezenta 75% din valoarea indicatorului social de referinţă, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an, şi nu 75% din salariul de bază minim brut pe ţară.
La suma rezultată se va adăuga, ca şi în prezent, un procent cuprins între 3 şi 10% din media salariului brut pe ultimele 12 luni, în funcţie de stagiul de cotizare.
În acelaşi timp, pentru absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ care primesc ajutor de şomaj, indemnizaţia va reprezenta 50% din valoarea indicatorului social de referinţă, şi nu jumătate din salariul minim, ca în prezent.
Indicatorul social de referinţă este definit în legislaţie drept unitatea exprimată în lei la nivelul căreia se raportează prestaţiile băneşti - cu excepţia indemnizaţiei de şomaj - suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj în vederea încadrării în muncă a anumitor categorii de persoane.
Valoarea indicatorului social de referinţă este stabilită în prezent la 500 lei.
"Valoarea indicatorului social de referinţă se modifică prin hotărâre de guvern, în funcţie de indicele de creştere a preţurilor de consum prognozat an/an anterior", se arată în ordonanţă.
Documentul mai stabileşte că persoanele al căror drept la indemnizaţie de şomaj a fost stabilit înainte de data intrării în vigoare a ordonanţei beneficiază de acest drept în cuantumul aflat în plată la această dată. Persoanele pentru care plata indemnizaţiei de şomaj, iar repunerea în plată a acestui drept se realizează ulterior datei de intrare în vigoare beneficiază de dreptul la indemnizaţie de şomaj în cuantumul astfel cum a fost stabilit şi, după caz recalculat, până la data suspendării plăţii acestui drept, stabileşte actul normativ.
Modificarea modului de stabilire a cuantumului indemnizaţiei de şomaj, prin eliminarea raportării la salariul de bază minim brut, este explicată de Guvern prin faptul că majorarea acestui salariu ar crea dificultăţi imediate în asigurarea resurselor pentru programele finanţate din bugetul asigurărilor de şomaj, dar şi prin încercarea de "securizare" a furnizării drepturilor conferite şomerilor şi multiplele recomandări ale organizaţiilor financiare internaţionale referitoare la menţinerea preocupărilor pentru reducerea şomajului, în vederea "activizării" beneficiarilor de indemnizaţie de şomaj şi a responsabilizării lor cu privire la ocuparea unui loc de muncă.
"Deşi există semne de ameliorare a situaţiei de pe piaţa muncii concretizate prin scăderea ratei şomajului, aceasta se dovedesc a fi încă timide, astfel încât, expectativa reluării trendului de creştere a ocupării este încă relativ prematură. Luând în considerare presiunea deja exercitată asupra bugetului asigurărilor pentru şomaj, în situaţia stabilirii unui nivel al salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru 2011 mai ridicat decât cel din 2010, este previzibilă crearea unor dificultăţi imediate în asigurarea resurselor pentru programele finanţate din acest buget", explică Guvernul.
Potrivit sursei citate, la momentul actual, date statistice disponibile la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă relevă faptul că numărul şomerilor indemnizaţi excede numărului şomerilor neindemnizaţi, situaţia statistică indicând la 31 octombrie 2010 faptul că 329.182 persoane sunt şomeri indemnizaţi şi 316.271 persoane şomeri neindemnizaţi.
"Din acest motiv se impune adoptarea de măsuri imediate pentru reglementarea unor măsuri de natură a proteja drepturile şomerilor, dar şi de a asigura sustenabilitatea bugetului asigurărilor pentru şomaj, iar neadoptarea acestor măsuri ar avea drept consecinţe negative afectarea unui interes public, respectiv capacitatea de a acorda beneficiarilor drepturile prevăzute de Legea 76/2002 privind asigurărilor pentru şomaj", este motivarea Guvernului.
Executivul arată că, prin aplicarea acestei modificări, cuantumul indemnizaţiei de şomaj va suferi o diminuare şi estimează o reducere a cheltuielilor bugetare la asigurărilor pentru şomaj de 168.000 lei în 2011, 555.000 lei în 2012, 518.000 lei în 2013 şi tot 518.000 lei în 2014.
Agenţia MEDIAFAX a relatat, săptămâna trecută, că Guvernul s-a angajat în negocierile cu FMI ca indemnizaţia de şomaj să nu mai fie calculată în raport cu nivelul salariului minim, astfel încât ajutorul acordat şomerilor să nu crească odată cu majorarea salarială din 2011.
Surse oficiale au declarat atunci că Guvernul încearcă, prin decuplarea indemnizaţiei de şomaj de salariul minim, să limiteze cheltuielile bugetului de şomaj, având în vedere că pentru anul viitor sunt pregătite noi disponibilizări.
Guvernul a promis FMI că va continua în 2011 reducerea numărului de angajaţi în sectorul public.
Contactat atunci de MEDIAFAX, secretarul de stat în Ministerul Muncii Valentin Mocanu a declarat că Guvernul lucrează la un alt criteriu de calcul al indemnizaţiei de şomaj decât salariul minim şi că o variantă este raportarea la indicatorul social de referinţă.
Proiectul de buget pentru anul viitor relevă că indemnizaţia medie de şomaj plătită de stat anul viitor va avea o valoare cu 10% mai mică faţă de acest an, în scădere de la 523 lei la 476 lei, iar indemnizaţia de şomaj la absolvenţi va fi îngheţată la 300 lei, concomitent cu creşterea numărului de persoane estimat că vor încasa ajutoare de şomaj.
Astfel, numărul estimat al beneficiarilor de indemnizaţie de şomaj este indicat în creştere comparativ cu proiecţia din bugetul pe 2010, de la 280.000 la 449.000 persoane, în timp ce numărul absolvenţilor care vor primi indemnizaţie de şomaj ar urma de asemenea să crească, de la 10.000 la 45.000 beneficiari.
Indemnizaţia de şomaj se acordă şomerilor pe perioade stabilite diferenţiat, între 6 şi 12 luni, în funcţie de stagiul de cotizare.