Comisia de buget-finanţe din Camera Deputaţilor a adoptat joi un amendament la OUG 50/2010, prin care clientului i se dă dreptul ca în faza precontractuală să ceară explicaţii în scris băncii privind orice noţiune din contract pe care nu o înţelege, iar banca este obligată să îi răspundă.
Amendamentul adoptat are în vedere articolele 33 şi 34 din OUG 50/2010, care prevăd obligaţiile băncilor de a fi explicite şi transparente în ceea ce priveşte informaţiile pe care le pun la dispoziţia consumatorilor, mai ales în faza precontractuală, până la mometul în care consumatorul semnează contractul.
"S-a adoptat un amendament prin care consumatorului i se dă dreptul de a cere explicaţii în scris băncii în legătură cu orice noţiune din conţinutul contractului pe care el nu o înţelege şi creează obligaţia băncilor de a pune la dispoziţia consumatorului, în scris, aceste explicaţii pe care, dacă şi le însuşeşte consumatorul, acest document devine parte în contractul de credit şi pe baza acestor redefiniri, explicitări, judecarea derulării contractului se va face mai corect", a declarat preşedintele Comisiei de buget-finanţe a Camerei Deputaţilor, Viorel Ştefan.
El a arătat că, în şedinţa de joi a comisiei, s-a dezbătut şi tema privind interdicţia pe care OUG 50/2010 o impune băncilor de a majora, ulterior sau în cursul derulării contractului, nivelul comisioanelor, tarifelor şi a spezelor de orice natură.
Viorel Ştefan a precizat că această temă a dat naştere, în cadrul dezbaterilor, la două teze: prima prevede interzicerea majorării nivelului comisioanelor, tarifelor, spezelor în cursul derulării contractului chiar dacă solicită consumatorul un nou serviciu; cealaltă prevede interzicerea majorării unilaterale, de către creditor, lăsând posibilitatea să se opereze modificări doar dacă există acceptul consumatorului.
El a precizat că dezbaterea pe cele două teze nu a dus la o concluzie agreată.
"Nu am ajuns la concluzie pentru că, uneori, riscăm ca dorind mai-binele consumatorului să îl dezavantajăm. S-a adus în susţinerea punctului de vedere de către ARB exemplul cu situaţia în care un credit aflat în suferinţă îl determină pe consumator să vină el la bancă, din interesul lui, şi să solicite servicii suplimentare, care se reflectă în costuri suplimentare, ceea ce ar fundamenta fie majorarea spezelor iniţiale convenite, fie perceperea unor speze suplimentare", a explicat Viorel Ştefan.
Dezbaterile asupra OUG 50/2010 vor fi reluate marţea viitoare.