Tinerii absolvenţi au dificultăţi la angajare pentru că nu sunt pregătiţi corespunzător în şcoala românească dar şi pentru că măsurile privind stimularea angajării lor sunt, de multe ori, declarative, a declarat, marţi, la lansarea unei campanii de comunicare, preşedintele INIMM, Ioan Piţurescu.
Preşedintele Institutului Naţional pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (INIMM), Ioan Piţurescu, a declarat cu ocazia lansării campaniei de comunicare adresate tinerilor şi angajatorilor, desfăşurată de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) printr-un proiect european, că şansele de angajare ale tinerilor absolvenţi sunt diminuate de pregătirea necorespunzătoare dar şi de faptul că măsurile adoptate pentru sprijinirea lor nu sunt eficiente.
"Angajatorii, de obicei, nu apelează la absolvenţi, absolvenţii îşi trimit curriculum vitae dar sunt întrebaţi dacă au experienţă, întrebare la care tinerii nu au ce răspunde şi, în mod real, ei sunt respinşi. Este o mare tristeţe că există o asemenea abordare dar nu este vina lor. Pe de o parte este vina şcolii, este vina universităţilor pentru că în România practica a devenit un lucru care nu mai există nici în şcolile de meserii, nici în licee, nici în facultăţi. Măsurile de stimulare a angajării absolvenţilor de multe ori sunt declarative", a declarat preşedintele INIMM.
El a explicat că atunci când un angajator face calcule privind avantajele de care ar beneficia dacă angajează un absolvent, constată că acestea se pierd prin achitarea unor dobânzi şi comisioane.
"Rezultatele măsurilor adoptate se dovedesc a fi modeste pe considerentul că dacă un angajator îşi face un calcul vede că suma pe care ar câştiga-o este echivalentă cu neangajarea. Deci suma oferită ca un avantaj se pierde în calculul financiar birocratic. Pe de o parte apar dobânzi, o serie de servituţi care nu îi avantajează. Bine ar face dacă s-ar subvenţiona angajarea studenţilor în stagii de practică în întreprinderi. În şcoală dobândesc cunoştinţe care nu îi oferă tânărului şanse pentru aceste timpuri. Cultura antreprenorială în România este declarativă", a mai spus Piţurescu.
Preşedintele ANOFM, Silviu Bian, a precizat că majoritatea absolvenţilor care au dificultăţi în angajare se adresează agenţiilor locale de ocupare, iar 67 la sută dintre cei care urmează cursuri de formare profesională reuşesc ulterior să-şi găsească un loc de muncă.
Campania de comunicare lansată, marţi, de ANOFM, vizează tinerii dar şi angajatorii pentru ca aceştia să fie informaţi asupra drepturilor pe care le au atunci când se adresează agenţiilor de ocupare dar şi asupra serviciilor oferite de acestea.
Campania face parte dintr-un proiect finanţat prin Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, are ca obiectiv general creşterea gradului de vizibilitate a serviciilor SPO în rândul tinerilor aflaţi în căutarea unui loc de muncă şi în rândul angajatorilor, având o durată de 18 de luni şi un buget total de 10.016.900 de lei