Festivităţile privind deschiderea anului universitar sunt organizate în baza autonomiei, vineri sau luni, dar indiferent de zi cei mai mulţi rectori resimt mare amărăciune când se gândesc la faptul că banii de salarii au fost mult diminuaţi, iar cei de investiţii şi de cercetare se numără pe degete
"Încep anul universitar cu speranţă şi amărăciune. Speranţă pentru că am făcut lucruri foarte bune. Am restructurat programele de master de licenţă, am realizat organizarea instituţională. Ne-am aşezat în matca reală. Dar am o mare amărăciune când mă gândesc la reducerile salariale, la diminuarea banilor pentru investiţii şi pentru activitatea de cercetare", a declarat agenţiei MEDIAFAX, rectorul Universităţii Politehnica Bucureşti, profesor doctor Ecaterina Andronescu.
Rectorul a mai spus că într-o singură lună, respectiv între 1 septembrie şi 1 octombrie, opt asistenţi univerisitari şi-au dat demisia şi au plecat în locuri mai bine plătite.
"Din păcate deja am pierdut opt asistenţi într-o singură lună, iar situaţia pare să continue. De asemenea, posturile de la cămine au fost reduse, iar acolo sunt cazaţi 5.000 de studenţi", a adăugat fostul ministru al Educaţiei. Mai mult, Andronescu a spus că "unele persoane" încearcă amputarea autonomiei univeristare. "Ne sunt blocate posturile, deşi ministrul Educaţiei Cercetării Tineretului şi Sportului nu finanţează posturi. Cred că va fi un an greu", a adăugat rectorul Univeristăţii Politehnica Bucureşti.
Festivităţi de deschidere a noului an universitar au avut loc şi la Universitatea Bucureşti în toate cele 19 facultăţi, fiecare separat, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară, Universitatea Tehnică de Construcţii, Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" şi Universitatea de Medicină şi Farmacie "Carol Davila".
Şi Universitatea Româno- Americană şi-a deschis porţile vineri. Mai puţin îngrijorat din punct de vedere finanaciar, rectorul Universităţii Româno-Americană şi-a concentrat discursul pe calitatea pregătirii.
"Universitatea, astăzi, trebuie să asimileze conceptul de calitate (….) şi rolul de a educa nu doar de a instrui. O diplomă nu mai garantează angajarea. Atât la nivel individual cât şi organizaţional impunându-se asumarea responsabilităţii şi a principiilor calităţii şi eficienţei în procesul de învăţământ", a spus rectorul Ovidiu Folcuţ.
La Universitatea Româno-Americană, înfiinţată în 1991 la initiaţiva profesorului Ion Smedescu, au fost înscrişi pentru anul univeriatr 2010-2011 peste 2.500 de studenţi la programele de licenţă şi masterat.
Universitatea a primit în 2010 cel mai înalt calificativ - "Grad de încredere ridicat", a amintit rectorul.
Referindu-se la priorităţile anului universitar 2010-2011, rectorul Ovidiu Folcut a menţionat că se are în vedere înfiinţarea unor programe cu predare exclusivă în limba engleză, dezvoltarea programelor de mobilităţi studentesţi şi de cadre didactice, precum şi înfiinţarea unei şcoli doctorale.
La festivitatea de deschidere a anului academic 2010-2011, alături de cei peste 500 de studenţi, cadre didactice şi personalităţi ale lumii academice şi culturale reunite în Aulă, s-au aflat rectorul Universităţii Româno-Americane, prof. univ. dr. Ovidiu Folcuţ, prof. dr. Ronald Carrier, preşedintele emerit al Universităţii James Madison, Natsuo Amemiya, ambasadorul Japoniei la Bucureşti, Michael Ussery, preşedinte al Consiliului Universităţilor Americane de peste hotare, Ion Iliescu, fostul preşedinte al României, Gilda Lazar, director Afaceri Corporative, JTI, Ştefania Pop, CEO Junior Achievement România.
În România, peste 230.000 de studenţi sunt pe locuri bugetate în universităţile de stat şi peste 250.000 pe locuri cu taxă, iar în învăţământul particular învaţă peste 150.000 de studenţi, potrivit raportărilor universităţilor particulare. Dintre cei 250.000 de studenţi de la locurile bugetate din universităţile de stat, 62.000 sunt "boboci" în anul I.