Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a primit, în primul semestru, 5.028 de reclamaţii privind serviciile asigurătorilor sau ale brokerilor, cifră în creştere cu 121,7% faţă iunie 2009, potrivit datelor instituţiei.
Din totalul reclamaţiilor, 4.026 au avut ca obiect neplata despăgubirilor cuvenite, ca urmare a neconcordanţelor stabilite de asigurători în dinamica accidentelor, a reparaţiilor suplimentare efectuate şi neconstatate iniţial sau ca urmare a constatării unor avarii mai vechi, conform informaţiilor publicate într-un buletin al CSA.
"Un număr de 371 de reclamaţii, reprezentând 7,38% din total, au avut ca obiect recalcularea valorii despăgubirilor cuvenite", se arată în buletin.
Pe categorii de poliţe, cele mai importante evoluţii au fost înregistrate de asigurările CASCO, acestea crescând cu 80,1% faţă de iunie 2009, asigurările RCA - 134,3% şi asigurările de viaţă - 50%.
"Cauzele acestor creşteri sunt disfuncţionalităţile apărute în protocolarea unor cazuri de daune RCA soluţionate prin constatul amiabil, determinate de completarea incorectă a formularului «Constatare amiabilă de accident» atât de către asiguraţi cât şi de păgubiţi, astfel încât, în multe situaţii, acesta nu furnizează acele elemente şi fapte necesare soluţionării dosarelor de daună", se menţionează în buletin.
De asemenea, CSA explică aceste creşteri prin necunoaşterea de către asiguraţi a condiţiilor de asigurare facultativă CASCO sau a condiţiilor generale aferente celorlalte tipuri de asigurari facultative, precum şi prin disfuncţionalităţile apărute între asigurători şi unităţile de reparaţii auto care au dat naştere la nemulţumiri din partea unor asiguraţi.
"Acestea derivă în principal din nerespectarea de către unităţile reparatoare a timpilor normaţi de manoperă şi a cantităţilor de materiale aferente operaţiunilor precum şi a preţurilor rezultate din sistemele de evaluare a pagubelor utilizate de asigurători (gen AUDATEX, DAT, etc), generându-se astfel neînţelegeri în stabilirea cuantumului despăgubirilor", se precizează în buletin.
În perioada analizată, CSA a soluţionat favorabil 2.960 de petiţii, adică 58,9% din totalul reclamaţiilor înregistrate în această perioadă.
La nivelul anului 2009, Comisia a primit 6.041 de reclamaţii, cifră de peste trei ori mai ridicată decât în urmă cu un an.