Guvernul a decis ca împrumuturile contractate de către autorităţile locale pentru proiecte de investiţii să fie prioritizate atunci când autorizările totale de trageri ajung la 80% din limita anuală, încercând astfel să evite depăşirea plafonului stabilit şi a ţintei de deficit bugetar.
Decizia a fost luată prin ordonanţă de urgenţă şi este justificată de Guvern prin necesitatea de a asigura finanţare pentru continuarea şi finalizarea investiţiilor în curs de implementare.
Guvernul introduce, astfel, un mecanism în vederea stabilirii unei ordine de priorităţi în situaţia în care, pe parcursul exerciţiului financiar, valoarea însumată a autorizărilor emise pentru efectuare de trageri din finanţările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de autorităţile locale reprezintă cel puţin 80% din limita anuală pentru trageri.
Mecanismul presupune autorizarea unei sume de maxim 10 milioane lei pentru fiecare cerere de tragere din împrumuturile contractate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, iar în cazul cererilor de tragere peste 10 milioane lei, pentru valoarea care depăşeşte această sumă să fie aplicat principiul pro rata (proporţional -n.r.) la suma rămasă disponibilă după autorizarea efectuării de trageri.
În cazul în care după autorizarea efectuării de trageri vor rezulta în continuare diferenţe, până la acoperirea integrală a cererilor de trageri diferenţele se autorizează pentru a fi efectuate în anul următor, cu încadrarea în limita anuală.
În cazul finanţărilor rambursabile care urmează a fi contractate, tragerile se autorizează pentru a fi efectuate începând cu anul următor, cu încadrarea în limitele anuale. Dacă suma rămasă disponibilă din limita anuală aferentă unui exerciţiu financiar este depăşită de valoarea însumată a cererilor de trageri pentru anul respectiv, se aplică principiul pro rata, iar diferenţele se autorizează pentru a fi efectuate în anul următor.
"Ordinea de priorităţi propusă mai sus se întemeiază pe faptul că majoritatea cererilor de tragere aferente contractelor în derulare adresate Comisiei (de autorizare a împrumuturilor locale - n.r.), nu depăşesc valoarea de 10 milioane lei şi sunt aferente unor contracte de credit a căror perioadă de tragere expiră până la finele anului", se arată în nota de fundamentare a ordonanţei.
Potrivit documentului, neonorarea de urgenţă a acestor cereri poate conduce la înregistrarea de plăţi restante, daune, eventuale cheltuieli de judecată cauzate de îneîndeplinirea obligaţiilor contractuale faţă de societăţile executante ale lucrărilor de investiţii publice de interes local, dar şi generarea de costuri suplimentare pentru bugetele locale (dobânzi şi comisioane majorate, plăţi de comisioane de angajament), ca urmare a solicitării către băncile finanţatoare a revizuirii clauzelor contractelor de credit în sensul extinderii perioadei de utilizare a creditelor.
De asemenea, pot apărea probleme de natură socială întrucât societăţile executante ale lucrărilor de investiţii care nu îşi încasează sumele aferente lucrărilor executate nu pot efectua plata drepturilor salariale către proprii angajaţi, dar o astfel de situaţie poate conduce şi la neîncasarea la bugetul statului a sumelor reprezentând TVA aferentă facturilor reprezentând contravaloarea lucrărilor executate în beneficiul autorităţilor locale, precum şi a impozitelor aferente drepturilor salariale.
La momentul elaborării prezentului proiect de act normativ, valoarea însumată a autorizărilor de trageri emise reprezintă 82,22% din limita de 1.300 milioane lei aferentă anului 2010, în timp ce solicitările autorităţilor administraţiei publice locale pentru autorizarea efectuării de trageri din împrumuturile în derulare şi cele care urmează a fi contractate depăşesc suma rămasă disponibilă pentru alocare.
Potrivit legislaţiei în vigoare, în limita de trageri aferentă anului curent sunt incluse toate tragerile din împrumuturile contractate de autorităţile locale în anii anteriori, a căror efectuare a fost autorizată pentru anul curent.
Guvernul consideră că noile măsuri vor diminua obligaţiile de plată restante înregistrate de autorităţile locale aferente lucrărilor de investiţii executate şi neachitate, având ca sursă de finanţare împrumuturile contractate.
De asemenea, vor fi reduse costurile cauzate de neutilizarea împrumuturilor, care majorează cheltuielile bugetelor locale şi va fi îmbunătăţită activitatea financiară a operatorilor economici care prestează servicii sau execută lucrări de investiţii de interes public local, finanţate din împrumuturi contractate de autorităţile locale.