Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, va analiza până joi propunerilor sindicaliştilor de echilibrare a bugeturilor de venituri şi cheltuieli pentru a nu mai fi nevoie de disponibilizări la CFR, iar dezbaterea pe programul de restructurare amână concedierile după 15 septembrie.
Berceanu a declarat, în urma discuţiilor de luni cu sindicatele, că nu a reuşit să găsească în propunerile sindicaliştilor "lucruri noi", acestea fiind în afara structurii feroviare.
"Ştergerea datoriilor şi transferarea lor la datoria publică a României sau creşterea subvenţiilor sunt unele din propunerile sindicatelor. Unele dintre ele pot fi luate în calcul. Subvenţia la CFR călători este variabilă şi insuficientă din punctul meu de vedere, dar sunt şi soluţii care nu pot fi aplicate", a zis Berceanu.
Ministrul consideră că nu se poate ajunge la o formulă de echilibru între bugetul de venituri şi cel de cheltuieli fără a se recurge şi la disponibilizări. Însă Berceanu consideră că dacă sindicaliştii renunţă la alte cheltuieli de tip salarial vor putea fi păstraţi mai mulţi angajaţi, astfel că vor fi disponibilizaţi mai puţin de 8.000.
Berceanu spune că au existat în timpul discuţiilor de luni divergenţe între diferitele federaţiei din cadrul CFR, dând exemplul măsurii privind ştergerea datoriilor, măsură propusă de Federaţia Mecanicilor de Locomotivă şi respinsă de sindicaliştii de la infrastructură.
În opinia lui Berceanu, această dezbatere publică privind programul de restructurare de la CFR, are nevoie de două-trei săptămâni, ceea ce înseamnă că până pe 15 septembrie nu vor fi puse în aplicare disponibilizările anunţate.
În ceea ce priveşte o altă propunere a sindicatelor de unificare a tuturor companiilor feroviare într-un holding, Berceanu consideră că, în situaţia actuală a sistemului feroviar, această propunere nu se poate aplica.
La rândul său, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locotomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, în urma discuţiilor de luni, că sunt şanse ca sindicaliştii, împreună cu administraţia, să găsească soluţii pentru evitarea disponibilizărilor.
Măntescu spune că a propus stingerea datoriilor acumulate de CFR şi transformarea lor în datorie publică, pentru că aceste datorii crează penalităţi şi dobânzi care vor duce la falimentul companiei feroviare.
Federaţia Mecanicilor de Locomotivă a propus ministrului Transporturilor, pe lângă stingerea datoriilor şi depolitizarea completă a conducerii societăţilor feroviare, şi elaborarea urgentă a unui pachet legislativ, care să reglementeze transportul rutier de pasageri pentru siguranţa şi confortul acestora, prin interzicerea efectuării acestui transport cu microbuze pe distanţe mai mari de o sută de kilometri şi realizarea unui control strict şi eficient privind respectarea vitezei de circulaţie a mijloacelor auto.
Alte măsuri ale sindicatelor se referă la scutirea de la plata accizelor instituite pentru întreţinerea infrastructurii rutiere, achiziţionarea energiei electrice de pe piaţa liberă, recuperarea investiţiilor făcute de către operatorii de transport feroviar pentru formarea personalului, interzicerea folosirii de personal care cumulează pensia cu salariul.