Circa 40% dintre românii cu credite la bancă au dificultăţi la plata ratelor şi 13% raportează întârzieri, potrivit unui studiu realizat pentru Banca Mondială, care arată că mai mult de jumătate dintre români nu utilizează niciun tip de serviciu financiar.
Indicele capabilităţii de a face alegeri financiare, calculat potrivit sondajului comandat de Banca Mondială, se situează în medie la 36,35% dintr-un maxim posibil de 100%.
Doar 35% dintre respondenţi folosesc servicii financiare formale, iar această pondere este de aşteptat să crească în următorii doi ani la 45%.
Cele mai utilizate servicii financiare sunt cardurile de debit (de către 18,5% dintre respondenţi), poliţele de asigurare (15,6%), creditele de consum (9,6%), împrumuturile de la rude sau prieteni (8,2%) şşi depozitele bancare (7,9%).
Totuşi, situaţia se pare că se va schimba în următorii doi ani, astfel încât ponderea celor care nu utilizează niciun serviciu financiar să scadă la aproximativ 10%, iar utilizarea împrumuturilor de la rude sau prieteni să crească aproape la 30% din populaţie.
Totodată, gradul de utilizare al creditelor luate "pe caiet" de la magazine se pare că va urca în următorii doi ani de la 5,8% la circa 15%.
În ceea ce priveşte asigurările, studiul Băncii Mondiale arată că utilizarea poliţelor este puternic corelată cu venitul, educaţia, vârsta şi aria de rezidenţă.
Aproximativ 27% dintre respondenţi nu au ştiut cum să evalueze asigurările de viaţă sau pentru locuinţe, iar circa 22% au afirmat că nu au nevoie de astfel de poliţe.
Românii consideră că viaţa/locuinţa ar trebui asigurată, dar circa 10% nu au încredere că societăţile de asigurări ar respecta termenii contractului, iar peste 31% cred că poliţele sunt prea scumpe.
Pe de altă parte, 12% dintre cei care folosesc servicii financiare, adică 6% din întreaga populaţie, au fost nemulţumiţi de cel puţin unul dintre acestea, dar mai puţin de 2% din consumatorii nemulţumiţi au depus o plângere la autoritatea competentă.
Studiul arată că cei mai mulţi consumatori financiari nu îşi cunosc drepturile şi că majoritatea populaţiei nu înţelege riscurile asociate serviciilor financiare.
În plus, consumatorii au încredere scăzută în actualul sistem de soluţionare a conflictelor financiare.
Alte concluzii ale studiului arată că românii apreciază calitatea serviciilor financiare ca fiind "medie", că aproximativ 45% din populaţie compară termenii şi condiţiile serviciilor înainte de a achiziţiona, că majoritatea aleg o instituţie financiară în funcţie de costul creditului şi că 54% din populaţie caută informaţii înainte de a cumpăra un produs financiar, dar doar 4% consultă specialişşti independenţi.
Oficialii Băncii Mondiale au arătat că dezvoltarea şi implementarea unui program naţional de educaţie financiară, bazat pe bazat pe un parteneriat între Guvern, autorităţile de reglementare din sectorul financiar, instituţiile financiare, sistemul de educaţie şi alţi parteneri.