Articolul 53 din Constituţie privind restrângerea exerciţiului unor drepturi a fost utilizat ca temei legal şi în 2009, pentru concediul fără plată, principiul fiind confirmat de Curtea Constituţională pe considerentul că restrângerea nu vizează substanţa şi este impusă de criză,afirmă premierul Boc
"Au fost foarte multe poveşti cu privire la caracterul temporar al acestor măsuri şi al temeiului constituţional. Temeiul constituţional este articolul 53 din Constituţie, temei pe care l-am folosit şi în 2009, atunci când am dat concediul fără plată penru bugetari. Acea măsură a avut un caracter temporar şi în temeiul Constituţiei s-a putut da. Acest lucru a fost confirmat chiar de Curtea Constituţională, care a spus că o asemenea măsură de constrângere nu vizează substanţa dreptului şi este determinată de o situaţie de criză financiară mondială care ar putea afecta, în lipsa unor măsuri adecvate, stabilitatea economică a ţării şi implict securitatea naţională", a spus Boc.
El a arătat că securitatea naţională în sensul Legii 51/1991 privind siguranţa naţională a României este definită drept "starea de legalitate, de echilibru şi de stabilitate socială, economică şi politică".
"Deci nu avem de-a face cu alte măsuri şi poveşti de restrângere a unor drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, ci din perspectiva stabilităţii economice a ţării, pentru corectarea deficitului, avem nevoie de aceste măsuri temporare. Aşa acum vedeţi şi alte ţări din UE fac aceste lucruri", a susţinut Boc.
El a invocat şi exemplul unui caz judecat la Curtea Europeană a Drepturilor Omului în 2009, Andreeva împotriva Letoniei, în care CEDO a reţinut faptul că legea garantează dreptul la pensie, nu şi întinderea acestui drept, respectiv cuantumul. Potrivit cazului invocat de premier, cuantumul diferă în funcţie de cât poate să îşi permită sistemul respectiv la un moment dat.
"Spune aici Curtea Europeană : cuantumul pensiei poate fi modificat printr-un act subsecvent cu valoare egală şi numai pentru viitor, adică numai prin lege. Din acest punct de vedere, şi practica europeană consacră faptul că în anumite situaţii, pentru corectarea deficitului bugetar, ai nevoie de asemenea măsuri", a adăugat Boc.
El a susţinut din nou că Executivul nu are altă alternativă decât de a tăia din cheltuielile sociale, prin reducerea salariilor şi pensiilor.
"Acum, nu circulăm pe şosea, ci pe lângă şosea şi încet trebuie să aducem România pe şosea, prin asigurarea unor cheltuieli sustenabile", a spus Boc.
Premierul a declarat, miercuri, după şedinţa de guvern în care a fost aprobată scrisoarea de intenţie convenită cu FMI, că proiectul de legea privind diminuarea cheltuielilor bugetare, care prevede reducerea costurilor cu salariile, pensiile şi alte drepturi sociale, are ca temei articolul din Constituţie privind restrângerea temporară a exerciţiului unor drepturi, pentru apărarea securităţii naţionale.
Întrebat de jurnalişti în baza cărui principiu a decis Guvernul restrângerea unor drepturi constituţionale, premierul a răspuns că ordinea publică şi siguranţa naţională permit acest lucru.
Articolul 53 din Constituţie prevede că exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor, desfăşurarea instrucţiei penale, prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.