Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) a supus dezbaterii publice, până în 28 mai, proiectul noii Legi a finanţelor publice, care vizează reglementarea investiţiilor şi cheltuielilor unităţilor administrativ-teritoriale şi acoperirea datoriilor către operatorii economici.
În expunerea de motive referitoare la noul proiect de lege, reprezentanţii MAI arată că "se constată o creştere rapidă a arieratelor mai mari de 90 de zile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, determinate de o supraevaluare a veniturilor din surse proprii în procesul de elaborare a bugetului local, precum şi de modul în care se alocă fondurile de la bugetul de stat pentru investiţii şi de autorizare a împrumuturilor pentru investiţii".
În ceea ce priveşte sancţiunile prevăzute de Legea 273/2006 şi OUG 64/2007, privind datoria publică, cu privire la nerespectarea modului de contractare sau garantare a finanţărilor rambursabile, s-au constatat unele necorelări, care pot conduce la nerespectarea prevederilor legale privind obligativitatea obţinerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale înainte de contractarea sau garantarea unei finanţări rambursabile care constituie datorie publică, mai expune MAI.
Totodată, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a constatat existenţa unor contracte, care constituie datorie publică locală, încheiate de unităţi administrativ-teritoriale fără obţinerea avizului comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, fapte produse şi din cauza încadrării acestora în categoria contravenţiilor şi în cea a infracţiunilor, aşa cum este considerată folosirea ori prezentarea de documente sau date false, inexacte ori incomplete în vederea obţinerii avizului comisiei menţionate. În plus, nu este corelat nivelul amenzilor pentru nerespectarea obligaţiilor de raportare de către beneficiarii de finanţări rambursabile care constituie datorie publică locală.
Astfel, proiectul normativ prevede crearea şi utilizarea unui format de fundamentare, prezentare şi raportare a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale structurat în două secţiuni - de funcţionare şi de dezvoltare - care, pe partea de cheltuieli, să includă atât plăţile efectuate, cât şi datoriile curente anuale, iar pe cea de venituri încasările realizate. Potrivit actului, soldul secţiunii de dezvoltare nu poate fi programat sau executat pe deficit, iar autorităţile administraţiei publice locale sunt obligate să evalueze trimestrial execuţia bugetelor locale pe baza secţiunilor de funcţionare şi de dezvoltare şi să ia măsuri de rectificare a cheltuielilor, astfel încât să nu încheie anul cu deficit.
În plus, investiţiile noi ale unităţilor administrativ-teritoriale finanţate din alte fonduri decât cele structurale nu vor putea fi aprobate decât dacă au finanţarea asigurată prin credite bugetare pe anul respectiv şi alocări orientative pe următorii doi ani financiari, prevăzute şi aprobate în secţiunea de dezvoltare.
Curtea de Conturi ar putea, de asemenea, să efectueze misiuni de audit în cazul raportării unor deficite.
Autorităţile locale care înregistrează arierate sau acumulări de noi arierate în ultimul an financiar nu vor putea să împrumute fonduri, iar autorizarea noilor împrumuturi va fi condiţionată de existenţa unui excedent al secţiunii de funcţionare.
Reprezentanţii MAI mai arată că proiectul de lege corelează prevederile Legii 273/2006 cu cele ale OUG 64/2007 în ceea ce priveşte sancţiunile aplicate în cazul nerespectării dispoziţiilor referitoare atât la obligativitatea obţinerii, în prealabil, a avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale pentru contractarea sau garantarea de către unităţile administrativ-teritoriale de finanţări rambursabile, cât şi la raportarea datelor privind datoria publică locală.
Proiectul are nevoie de avizul Consiliului Legislativ, Consiliului Economic şi Social şi al Curţii de Conturi.