Legislaţia românească nu prevede stresul ca fiind factor de risc, astfel că acesta nu poate fi cuantificat la locul de muncă, iar angajatorul nu poate fi sancţionat, a declarat, miercuri, reprezentantul Inspecţiei Muncii, Dantes Barbu, prezent la un seminar organizat de ITM Bucureşti.
"Stresul nu e declarat risc profesional în România şi din această cauză nici nu există statistici, nefiind un risc declarat oficial. Ştim că există, dar nu putem lua măsuri pentru asta", a adăugat Dantes Bratu.
Directorul general de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti, Constantin Bujor, a precizat că ar trebui să existe o implicare mai mare a medicului de medicina muncii pentru a stabili dacă există o cauzalitate între afecţiunile apărute din cauza stresului şi riscul în sine.
"Ar trebui să existe o prevedere legală. (...)Noi avem competenţe să sancţionăm doar ceva care poate fi cuantificat", a declarat Bujor.
Directorul de la ITM Bucureşti a precizat că pe lângă stresul de la locul de muncă, mai există şi stresul social sau cel familial.
Seminarul a fost organizat de Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti cu ocazia celebrării Zilei Internaţionale pentru Sănătate şi Securitate la Locul de Muncă.
Totodată, confederaţiile sindicale şi patronale au lansat, miercuri, Proiectul Strategiei Naţionale în Domeniul Sănătăţii şi Securităţii în Muncă, care are ca are ca obiective prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale.
Conform datelor prezentate de sindicate şi patronate, în 2009 aproape 3.500 de persoane au fost implicate în accidente de muncă, din care 276 s-au soldat cu decese. Accidentele de muncă au avut loc din cauza scăderii nivelului de securitate, reflectat în numărul de accidentaţi şi de îmbolnăviri profesionale în rândul lucrătorilor. Media zilnică de accidentaţi, pentru perioada 2004 - 2008, a fost de 13,78, iar media zilnică a cazurilor noi de îmbolnăviri profesionale, în anul 2008, a fost de 3,5 lucrători.