Aproape 3.500 de persoane au fost implicate în accidente de muncă în 2009, când un om a murit zilnic din cauza acestor incidente, ale căror costuri nu sunt cunoscute, situaţie în care confederaţiile sindicale şi patronale au lansat un proiect de strategie pentru sănătate şi securitate în muncă.
Astfel, în 2009, totalul accidentaţilor a fost de 3.476, iar numărul accidentărilor mortale de 276.
Accidentele de muncă au avut loc din cauza scăderii nivelului de securitate, reflectat în numărul de accidentaţi şi de îmbolnăviri profesionale în rândul lucrătorilor (media zilnică de accidentaţi, pentru perioada 2004 – 2008, este de 13,78, iar media zilnică a cazurilor noi de îmbolnăviri profesionale, în anul 2008, este de 3,5 lucrători).
Proiectul Strategiei Naţionale în Domeniul Sănătăţii şi Securităţii în Muncă a fost lansat miercuri, de confederaţiile patronale şi sindicale, în 28 aprilie fiind marcate Ziua Internaţională pentru Sănătate şi Securitate la locul de muncă, dar şi Ziua Comemorării victimelor accidentelor de muncă şi ale bolilor profesionale.
În acest fel, partenerii sociali urmăresc să contribuie la dezvoltarea dialogului social, precum şi la îmbunătăţirea situaţiei din România,"ţară care se confruntă cu tragice accidente petrecute la locul de muncă şi cu creşterea alarmantă a numărului de îmbolnăviri din cauze profesionale, iar situaţia se deteriorează, pe fond de criză economică, de la o zi la alta".
Proiectul Strategiei Naţionale în Domeniul Sănătăţii şi Securităţii în Muncă are ca obiective prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale. În scopul îmbunătăţirii activităţii în materie de Securitate şi Sănătate în Muncă sunt propuse cinci coordonate strategice care vizează reformarea întregului dispozitiv naţional de prevenire a riscurilor profesionale: abordarea unei politici de securitate şi sănătate în muncă, reformarea sistemului educaţional şi de formare profesională în materie de securitate şi sănătate în muncă, reformarea sistemului de asigurare la accidentele de muncă şi boli profesionale, revitalizarea Inspecţiei Muncii şi crearea cadrului organizatoric necesar pentru creşterea rolului serviciilor externe de prevenire şi protecţie în sprijinirea întreprinderilor.
"Modul în care s-a desfăşurat întregul proces de reglementare a securităţii şi sănătăţii în muncă în România a condus la o legislaţie incompletă, greu de înţeles şi de aplicat şi care necesită frecvente modificări şi actualizări. Efectele generate de nivelul calitativ al legislaţiei se accentuează mai ales în partea de aplicare şi de respectare efectivă a acesteia", susţin iniţiatorii proiectului, într-un comunicat comun transmis miercuri.