România se află pe poziţia a treia în Europa într-un clasament al statelor în care populaţia are ca preferinţă creditele bancare, un sfert dintre români apelând la astfel de împrumuturi, deşi doar puţin peste jumătate dintre cetăţeni utilizează produse bancare, se arată într-un studiu GFK.
Studiul arată că ponderea utilizatorilor de produse bancare în totalul populaţiei de peste 15 ani este de 56%, România clasându-se pe locul 13 între ţările europene analizate, cu o poziţie înaintea Bulgariei. Printre primele clasate se găsesc ţări precum Slovenia şi Austria, cu o penetrare a serviciilor bancare de 100%, respectiv 98%, urmate de Croaţia şi Cehia, cu 90%.
În ceea ce priveşte preferinţa pentru credite, 26% dintre români apelează la această sursă de împrumut, la acelaşi nivel cu Ungaria şi cu un loc în urma liderului Slovenia, ţară în care 32% din populaţie s-a dovedit interesată de credite.
În martie 2010, în România creditele de consum (fără ipotecă) au fost contractate de 18% din populaţie, în scădere cu 4 puncte procentuale faţă de luna ianuarie, în timp ce creditele pentru achiziţionarea unei case sau apartament se plasează la doar 4%. În legătură cu intenţiile de împrumut în următoarele 12 luni, 4% românii spun că vor apela la credite de consum şi numai 1% la cele pentru locuinţă.
În acelaşi timp, 11% dintre românii chestionaţi declară că folosesc produse bancare de economisire, mult mai puţin decât austriecii (75%), cehii sau bulgarii (peste 2 treimi din populaţie), dar mai mult decât vecinii din Ucraina, Polonia sau Serbia.
Referitor la obiceiurile de utilizare a serviciilor tip e-banking sau Internet banking, românii se dovedesc încă foarte reticenţi, mai puţin de un procent apelând la acestea. În fruntea topului se află Cehia (29%), Slovenia (24%) şi Polonia (20%).
GfK Financial Market Data System (FMDS) este un studiu continuu care măsoară obiceiurile bancare ale locuitorilor cu vârsta de peste 15 ani din 13 ţări ale Europei Centrale şi de Est - Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croaţia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Herţegovina, Bulgaria şi România, eşantionul celor chestionaţi în România fiind de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel naţional. GfK România, fondată în 1992, face parte din grupul GfK.