Autorizaţiile de transport marfă care permit supraîncărcarea camioanelor vor fi eliminate la 30 aprilie, astfel de autorizaţii speciale urmând să fie menţinute doar pentru transporturile agabaritice şi bunurile indivizibile.
"Valorile maxime ale maselor şi/sau dimensiunilor până la care se pot elibera autorizaţiile speciale de transport (ATS) sunt: 60 tone pentru masa totală, între una şi trei tone peste masa maximă admisă pentru axa simplă, dublă sau triplă, după caz, 3,20 metri pentru lăţime, 25 metri pentru lungime şi 4 metri pentru înălţime", se arată într-un proiect pentru elaborarea normelor privind autorizarea şi desfăşurarea circulaţiei vehiculelor rutiere cu mase peste maxima admisă.
Proiectul de act normativ a fost elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Ministerul Administraţiei şi Internelor.
În prezent dimensiunile vehiculului pentru care se pot elibera autorizaţiile sunt de 3,2 metri pentru lăţime, 4,2 metri pentru înălţime şi 30 de metri pentru lungime.
Altă modificare este faptul că, în cazul în care au loc modificări ale traseelor, solicitantul autorizaţiei nu mai este obligat să ceară eliberarea unui nou ATS, ci i se va calcula o nouă valoare a tarifului în funcţie de numărul de kilometrii parcurşi şi tipul drumului.
ATS sunt eliberate, în funcţie de tipul de drum - naţional sau judeţean - de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, cu unităţile subordonate sau de către autorităţile locale.
Astfel, ATS-urile pot fi eliberate pe loc (la Agenţiile de Control şi Încasare şi la echipajele mobile de control şi autorizare a transporturilor rutiere), în patru zile (la Secţiile Naţionale de drumuri), opt zile (la Direcţiile Regionale de Drumuri) şi 15 zile la CNADNR şi autorităţile locale.
În prezent documetul este eliberat pe loc sau în maxim 30 de zile.
Totodată, taxa pentru eliberarea documentului va fi plătită doar la CNADNR şi nu şi la Autoritatea Rutieră Română (ARR) ca în prezent.
"Pentru eliberarea autorizaţiei operatorului economic specializat în vederea însoţirii vehiculelor cu depăşiri, se achita în contul CNADNR un tarif de 300 lei. Din această sumă CNADNR va vira 30%, fără TVA în contul ARR (...) Pentru eliberarea autorizaţiei pentru autovehiculul de însoţire, se achită în contul CNADNR un tarif de 400 lei/ autovehicul. Din această sumă CNADNR va vira 30%, fără TVA în contul ARR.", se arată în proiectul de act normativ.
Personalul care însoţeşte vehiculele trebuie să fie atestat nominal ce către CNADNR şi ARR. Taxa pentru susţinerea examenului este de 100 de lei de persoană, iar pentru eliberarea atestatelor tariful este de 200 de lei.
Pentru depăşirea masei autorizate, agenţii economici vor plăti pe langă amendă şi contravaloarea tarifelor suplimentare, iar şoferilor li se poate tretrage atestatul pentru 30 de zile, 90 de zile sau pe termen nelimitat, în funcţie de gravitatea faptei.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, la sfârşitul lunii ianuarie, că intenţionează să elimine ATS-urile pentru bunurile divizibile. El a criticat în mai multe rânduri care circulă cu camioanele încărcate peste 40 de tone, spunând că acestea contribuie la distrugerea infrastructurii rutiere.
În prezent, proiectul se află la MAI la Comisia de Dialog Social, după ce a trecut de comisia similară din MTI.