Varianta achiziţionării în cadrul programului multirol de avioane în uz disponibile în excedent la alte armate este în analiză la nivelul MApN, care susţine că acestea ar putea fi achiziţionate începând cu anul 2013, în urma parcurgerii unui program de revitalizare.
Informaţia este cuprinsă într-un răspuns la o interpelare formulată de deputatul PNL, George Scutaru, vicepreşedintele Comisie de Apărare.
"Până în prezent nu s-a adoptat nicio decizie privind termenul de achiziţie a avioanelor multirol", precizează MApN în răspunsul la interpelare, adăugând că "perspectiva adoptării unei decizii depinde de rezultatele parcurgerii etapelor legale pentru aprobarea uneia dintre variantele analizate şi de identificarea surselor de finanţare".
"Se află în analiză şi varianta achiziţionării de avioane de uz, disponibile în excedent la alte armate", precizează MApN, reamintind că, în scopul documentării, în vederea obţinerii unor date actualizate, referitoare la o eventuală achiziţie a avioanelor F-16 în uz, Ministerul Apărării Naţionale a trimis o scrisoare de tip "Letter Of Request" către Guvernul SUA.
"Acestea avioane ar putea fi achiziţionate începând cu anul 2013, în urma parcurgerii unui program de revitalizare", explică MApN, adăugând că până în acest moment nu s-a primit răspunsul oficial din partea Guvernului SUA şi nu se cunosc detalii legate de costuri.
Totoată, MApN precizează că pregătirea personalului navigant şi tehnic, precum şi realizarea infrastructurii necesare operării avioanelor au fost analizate în cadrul pachetului care va fi achiziţionat şi sunt aproximativ aceleaşi, indiferent de varianta selectată. Aceste obiective sunt prevăzute a se finaliza înainte de livrarea primelor avioane.
"Este îngrijorător faptul că la nivelul instituţiilor care trebuie să ia o decizie pentru achiziţionarea unui avion multirol nu se observă niciun progres. Ar fi de dorit ca Executivul şi CSAT să analizeze cât mai repede acest subiect şi să-şi asume o decizie în acest sens", a comentat George Scutaru. El apreciază de asemenea că, în pofida crizei economice, Guvernul trebuie să pună la dispoziţia MApN în 2010 fondurile necesare demarării procedurii de achiziţie a avionului multirol.
Totodată, Scutaru a apreciat că atunci când se va lua o decizie privind avionul multirol ar fi de dorit să existe "o viziune pe termen lung care să permită României să fie parte la un program care să asigure dotarea cu un avion competitiv de generaţia a 5-a, apt să facă faţă cerinţelor NATO pe un timp mai îndelungat".
Înlocuirea actualelor avioane MIG-21 Lancer, avioanele de luptă din dotarea Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA) al căror ciclu de viaţă se va încheia în curând, este printre primele probleme ale Ministerului. O comisie interministerială a fost deja stabilită, aceasta urmând să aleagă între aparatele de zbor propuse de MApN.
Analiza caracteristicilor tehnico-economice ale celor mai performante avioane multirol a determinat identificarea a cinci tipuri care satisfac cerinţele operaţionale elaborate de apărare. Este vorba despre F-16 - Lockheed Martin, SUA, JAS-39 Gripen - SAAB, Suedia, Eurofighter Typhoon - consorţiu Germania, Marea Britanie, Italia şi Spania, F-18 - Boeing, SUA şi Rafale - Dassault Aviation, Franţa. Cerinţele operaţionale emise pentru achiziţionarea a 48 de avioane multirol şi a suportului logistic iniţial au fost aprobate în luna iulie 2005.
Varianta achiziţionării de avioane F-16, ca pas intermediar în vederea înzestrării ulterioare cu avioane F 35 a fost menţionată de mai multe ori în ultimii ani fie "pe surse" militare, fie asumat în mod oficial. Un exemplu îl reprezintă fostul secretar de stat în cadrul MApN, Corneliu Dobriţoiu, care afirma la începutul lui septembrie 2008 că o decizie de achiziţionare a avioanelor multirol va trebui să ţină cont de faptul că, peste zece ani, F35 va fi aparatul ţărilor NATO, iar investiţia într-un aparat care nu e interoperabil cu acesta ar presupune izolarea de ceilalţi.
Pe de altă parte, reprezentanţii Gripen spun că ar fi dispuşi să vândă României 8 avioane la un preţ cuprins între 400 şi 500 de milioane de euro.
Până la luarea unei decizii, vechile avioane MiG rămân singurele avioane de luptă din dotarea SMFA care, în absenţa unei decizii, a recurs la executarea de reparaţii capitale la MIG-uri pentru a-şi îndeplini sarcinile asumate în cadrul NATO, operaţiunile de reparare a avioanelor, a motorului şi echipamentelor din compunerea acestora fiind executate de S.C. Aerostar S.A. Bacău, care deţine licenţă exclusivă în România. MApN a informat în iulie, într-un răspuns transmis la solicitarea MEDIAFAX, că "prelungirea vieţii" aeronavelor MiG 21 LanceR poate fi asigurată prin executarea reparaţiilor capitale, în limitele resursei tehnice totale acordată de constructor. Acest proces se desfăşoară de-a lungul întregii perioade de exploatare.