Guvernul estimează că în acest an va scoate din circulaţie cel puţin 60.000 maşini uzate, prin "Programul Rabla", după ce în anul anterior situaţia economică a limitat numărul autovehiculelor casate la jumătate din nivelul anticipat, a declarat, joi, premierul Emil Boc.
"Anul trecut am casat peste 32.000 maşini, dar am avut o cădere economică de -7%. Anul acesta se conturează o creştere economică de 1,3%, astfel încât şi din acest motiv sperăm să fie mai bine", a spus Boc, prezent la lansarea pentru 2010 a programului de înlocuire a parcului auto naţional, denumit "Programul Rabla".
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a precizat că tichetele valorice acordate pentru maşinile casate vor fi securizate împotriva falsificării şi a amintit că Fondul pentru Mediu dispune de un buget total de 1,8 miliarde lei pentru proiecte de mediu.
În 2009 au fost scoase din uz puţin peste 32.000 de maşini mai vechi de zece ani, reprezentând circa două treimi din numărul total al autovehiculelor pentru înlocuirea cărora statul şi-a propus să aloce fonduri.
În vară, Programul Rabla a fost extins de Guvern prin asigurarea unui număr nelimitat de autoturisme care pot fi casate pentru persoane fizice şi includerea autoutilitarelor în categoria vehiculelor care pot fi achiziţionate.
Persoanele fizice şi firmele vor primi câte trei tichete valorice, transmisibile, în valoare individuală de 3.800 lei, pentru fiecare maşină casată.
Dacă în cazul persoanelor fizice nu există o limită superioară a numărului de vouchere, în cazul firmelor a fost impus un plafon în valoare de până la 200.000 de euro pe an.
"Un voucher înseamnă 3.800 lei, trei vouchere înseamnă 2.800 euro. Dacă ai 2.800 euro, mai pui 4.000-4.500 euro şi poţi lua o maşină nouă", a spus Borbely.
Pentru acest program au fost alocate, în 2010, fonduri totale de 228 milioane lei, bani din care statul va subvenţiona parţial achiziţia a 60.000 de maşini noi, odată cu operaţiunile de casare a unui număr similar de autoturisme mai vechi de zece ani.
Programul "Rabla" destinat tractoarelor, organizat în premieră în acest an, începând cu 20 martie, dispune de o sumă totală de o sută milioane lei.
Potrivit ghidurilor de finanţare a programelor de stimulare a parcurilor auto şi de tractoare, firmele cu datorii la stat sau care au primit sancţiuni de natură financiară nu pot cumpăra maşini sau tractoare prin intermediul acestui program.