Deputatul PNL Adriana Săftoiu a declarat, marţi, la o dezbatere, că învăţământul românesc este "inhibitor şi negativ" şi că dacă gramatica nu este studiată corect, vor exista în continuare "succesuri", ministrul Educaţiei, precizând şi el că multe din manualele actuale sunt "un foarte bun somnifer".
Deputatul PNL a ţinut să semnaleze faptul că, în cazul studierii incorecte a gramaticii în ciclul primar, vor continua să existe pluraluri de tipul "succesuri".
"Programa şcoală nu diferă de cerinţele învăţământului de până în 1989. Aşa cum văd din programă, aş spune că învăţământul din România este unul inhibitor, de sancţionare, un învăţământ negativ care nu încurajează nici creativitatea, nici persoanlitatea elevului. Nu e un învăţământ euristic. Curricula este greoaie, elevul este pus în situaţia de a asimila noţiuni complexe în detrimentul asimilării şi consolidării noţiunilor de bază pentru clasele I-IV, adică ortografie şi punctuaţie, citire cursivă, înţelegerea unui text", a susţinut Adriana Săftoiu, la începutul dezbaterii.
"Atâta timp cât gramatica nu e studiată corect şi bine vom continua eventual să avem pluralul de tipul «succesuri» sau să vanghelizăm în continuare limba română. Mai că le-aş găsi o scuză tuturor acestor persoane în condiţiile în care în clasa a III-a şi a IV-a, în loc ca învăţătorul să aibă timp să fixeze noţiuni de ortografie şi punctuaţie, trebuie să grăbească orele ca să îndeplinească cerinţa programei, ajungând să îi cearã copilului de clasa a IV-a să recunoască atributul sau complementul. Aceste părţi de propoziţie se fac în clasele V-VIII. Mai degrabă, cred că, copilul trebuie să înţeleagã de ce scrie «ce» liniuţă «l» sau de ce «succesuri» sau «succese»", a explicat Săftoiu.
Ea a specificat faptul că multe texte din manualele de Limba şi literatura română au "un mesaj nepotrivit vârstei şi preocupărilor elevilor", criticând faptul că "ultima reformă curriculară a avut loc în 1997", acum 13 ani.
"Noţiunile despre ţară, onoare, prietenie, demnitate sunt exemplificate cu texte care fac referire doar la trecut. Sentimentul de ţară care e inoculat numai prin referire la trecut, la glorificarea plăieşilor, multe dintre aceste texte au mai degrabă loc în manualul de istorie. Nu cred că am citit atâtea texte triste câte am putut să citesc în manualele din clasele a II-a, a III-a şi a IV-a. În clasa a IV-a sunt 34 de texte. Am avut curiozitatea să văd în câte texte voi găsi cuvântul a plânge cu derivatele plâns şi lacrimă. În 11 texte, din 34. Ieri citeam că numărul copiilor cu depresii din şcoala primară şi cu o tendinţă spre violenţă, e în creştere. Cum să nu fii depresiv în această situaţie?", a mai spus deputatul liberal.
Ea a subliniat, însă, că tot ceea ce spune "nu este un reproş" la adresa ministrului Funeriu, căruia i-a spus că e sigură că fiica lui nu studiază Goethe în şcoala primară pe care o urmează în Germania.
"Primul lucru cu care aş începe domnule ministru, aveţi înţeleg un copil care a început clasa I în Germania. Mă întreb dacă până la clasa a IV-a studiază Goethe. Vă asigur că toţi copii noştri studiază texte din clasici până în clasa a IV-a", a precizat Adriana Săftoiu.
În replică, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, i-a spus Adrianei Săftoiu că întradevăr, fiica sa nu studiază Goethe până la clasa a IV-a.
El a ţinut să spună că de când e ministru citeşte în fiecare zi câte un manual, precizând că multe din manualele actuale din învăţământul românesc sunt "un bun somnifer".
"Primul lucru pe care l-am făcut când am intrat în biroul de ministru, a fost să scot din vitrină toate diplomele, medaliile care nu au de-a face cu educaţia, şi am cerut asistentei mele să îmi aducă toate manualele care se află pe piaţa din România. De atunci în fiecare zi citesc câte un manual şi multe dintre ele sunt un foarte bun somnifer. Avem şi manuale care sunt funcţionale pe anumite domenii. Această problemă m-a preocupat din prima zi", a mai spus Funeriu.
În privinţa afirmaţiei deputatului PNL referitor la pluralul "succesuri" care poate apărea din nou în cazul studierii incorecte a gramaticii, Funeriu i-a repoşat lui Sfătoiu că este deranjată de un anumit nume de familie din politica românească care este frecvent asociat cu succesul.
"Aţi vorbit despre erori care se fac în limbajul comun. Am observat că vă deranjează că un anumit nume de familie din politica românească e frecvent asociat cu succesul. Asta e viaţa, unii au succes, alţii mai puţin", a spus ministrul.
Pe de altă parte, ministrul Educaţiei a calificat dezbaterea propusă de Adriana Săftoiu ca fiind "un demers fericit", ţinând să-i mulţumească acesteaia că a avut eleganţa de a nu-i reproşa lui ceea ce se întâmplă acum în sistemul educaţional.
"Am sesizat preocupările unei mame, pentru că discutăm poate prea puţin, când vorbim despre educaţie, despre elevi şi despre părinţi. Cred că aici ar trebui să fie centrul de greutate al discuţiei din jurul şcolii. Îmi asum în calitate de ministru al Educaţie întreaga instituţie cu tot trecutul ei bun sau rău. Nu este stilul meu să dau vina pe „greaua moştenire” sau pe greşelile făcute de alţii. Aţi spus de reformă. Prefer să vorbesc despre reformă atunci când o voi fi realizat", a susţinut Daniel Funeriu.
În debutul dezbaterii Comisiei de Educaţie, Funeriu a ţinut să facă o precizare către deputaţi, menţionând că prefera ca numele său să fie pronunţat cu accent pe ultima silabă şi explicând că este "nomen agentis".
La rândul lor, deputaţii PSD, PDL şi UDMR au menţionat că demersul deputatului Adriana Săftoiu este "salutar", deputatul PSD Victor Cîrstea ţinând să spună chiar că o invidiază pe aceasta pentru că a iniţiat această dezbatere.
La finalul dezbaterii, Adriana Săftoiu şi-a exprimat speranţa ca acest demers să fie transformat într-un proiect, care să fie finalizat.
La rândul său, preşedintele Comisie de învăţământ, Cristian Dumitrescu (PSD), a precizat că dezbaterea va continua, în prezenţa ministrului Funeriu, după lansarea studiului Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei privind curricula şi manualele din învăţământul românesc.
"Acest moment s-a fi finalizat într-un fel, pentru că am atras atenţia şi am fost cu toţii de acord cât de important este evenimentul. Sigur că nu o să-l lăsăm suspendat aşa. Probabil e şi un subiect personal al doamnei, care îl va şi continua. Iar noi suntem deschişi la acest lucru. În martie o să vedem studiul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei. O să continuăm dezbaterea asta cerându-i domnului ministru să ne prezinte strategia pentru punerea în aplicare a reformei curriculare, la care vrem nu vrem vom fi coautori", a spus Dumitrescu.