Guvernul pregăteşte modificarea Legii statutului funcţionarilor publici, după ce CC a respins ordonanţa serviciilor deconcentrate, prin prevederi care stabilesc că înalţii funcţionari publici pot fi schimbaţi în continuare pe principiul mobilităţii, iar persoanele care refuză noul post sunt demise.
Modificarea va fi efectuată printr-un proiect de lege, care urmează să fie transmis Parlamentului.
În luna octombrie 2009, Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă care modifica regimul actual de numire în posturi de înalt funcţionar public şi care stabilea că mutarea în cadrul unei instituţii poate fi efectuată şi pe un post de nivel inferior, nu doar de aceeaşi categorie, ca în prezent.
Curtea Constituţională (CC) a decis însă că prevederi din acest act normativ privind serviciile publice deconcentrate sunt neconstituționale, deoarece afectează regimul juridic al unor funcționari publici, Guvernul fiind obligat să reglementeze în maximum 45 zile problemele sesizate ca fiind neconstituţionale, pentru a le pune în acord cu legea fundamentală.
În acest sens, Guvernul a elaborat deja un proiect de lege pentru modificarea Legii 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, care stabileşte o serie de reglementări în domeniu.
Proiectul, obţinut de MEDIAFAX, stabileşte că funcţiile publice temporar vacante pot fi ocupate pe perioadă determinată, iar funcţionarii publici care ocupă o funcţie publică temporar vacantă se supun aceluiaşi regim de numire, modificare şi suspendare a raporturilor de serviciu ca şi funcţionarii publici al căror raport de serviciu se exercită pe perioadă nedeterminată.
Funcţiile publice vacante pot fi ocupate prin promovare, transfer, redistribuire, recrutare. Prin excepţie, ocuparea funcţiilor publice de execuţie prin promovare se face prin transformarea postului pe care este încadrat funcţionarul public. Funcţiile publice vacante şi funcţiile publice temporar vacante pot fi ocupate numai după parcurgerea procedurilor prevăzute de lege pentru redistribuirea funcţionarilor publici din corpul de rezervă.
Conform documentului, pentru ocuparea funcţiilor publice vacante şi a funcţiilor publice temporar vacante se aplică aceleaşi condiţii legale care trebuie îndeplinite pentru ocuparea funcţiilor publice, precum şi aceleaşi proceduri prevăzute de lege, specifice fiecărei modalităţi de ocupare a funcţiilor publice. În condiţiile în care funcţiile publice de execuţie temporar vacante nu au fost ocupate prin concurs, acestea pot fi transformate în grad profesional inferior până la data încetării suspendării raportului de serviciu al titularului funcţiei publice. Începând cu data încetării suspendării raportului de serviciu al titularului funcţiei publice, funcţia publică se transformă, la gradul profesional deţinut anterior vacantării temporare. In aceste situaţii nu este necesar avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici pentru transformarea postului.
"Funcţionarii publici din corpul de rezervă care au ocupat anterior funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici sau funcţii publice de conducere pot fi redistribuiţi pe funcţii publice de conducere de acelaşi nivel sau de nivel inferior vacante sau pe funcţii publice de execuţie vacante", se arată în document.
În situaţia în care constată că atribuţiile posturilor aferente funcţiilor publice nu presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să le transforme în posturi de natură contractuală, în termen de maximum 45 de zile de la data constatării. În această situaţie, titularul funcţiei publice transformate poate opta, în termen de maximum 15 zile lucrătoare, între ocuparea postului în regim contractual şi eliberarea din funcţia publică.
"Prin excepţie, în cursul anului 2010, intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici se poate face pe orice funcţie publică vacantă corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, prin concurs de intrare în categoria înalţilor funcţionari publici", este stabilit prin document.
Funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici pot fi ocupate prin promovarea concursului naţional pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, dar şi prin mobilitate, caz în care un înalt funcţionat public este numit într-o altă funcţie publică din categoria sa.
"Intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici se face pe o funcţie publică vacantă de inspector guvernamental", se arată în document.
Prin excepţie, în situaţia în care funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici vacante şi temporar vacante nu pot fi ocupate prin concurs sau mobilitate, aceste funcţii publice pot fi ocupate prin exercitare cu caracter temporar şi detaşare.
Numărul funcţiilor publice de inspector guvernamental este stabilit pe baza unei analize realizate de Secretariatul General al Guvernului, în colaborare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, privind dinamica în cadrul categoriei înalţilor funcţionari publici, având în vedere şi modificările instituţionale previzionate sau produse ori, după caz, "priorităţile administraţiei publice", se arată în documentul obţinut de MEDIAFAX.
Pentru a participa la concursul naţional pentru intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiţii, respectiv să aibă studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, să deţină cel puţin 5 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, să fi absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici ori să fi exercitat un mandat complet de parlamentar.
În mod excepţional, în cazul în care la concurs nu se înscriu candidaţi cu programe de formare sau foşti parlamentari, pot candida şi persoane care nu îndeplinesc această condiţie. În această situaţie, persoana declarată admisă îşi poate păstra calitatea de înalt funcţionar public dacă, în termen de maximum doi ani de la data numirii în funcţie în urma concursului, absolvă programul de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, sub sancţiunea eliberării din funcţie în cazul neîndeplinirii acestei condiţii într-un anumit termen.
"Mobilitatea înalţilor funcţionari publici se realizează în categoria înalţilor funcţionari publici prin modificarea raporturilor de serviciu, respectiv pentru eficientizarea activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice şi în interesul funcţionarului public. Mobilitatea nu poate fi realizată în acelaşi timp pentru toţi înalţii funcţionari publici dintr-o autoritate sau instituţie publică şi doar cel mult o dată pe an, pentru aceeaşi persoană", conform proiectului.
Prin excepţie, mobilitatea poate fi realizată mai mult de o dată pe an, dar numai cu acordul scris al înaltului funcţionar public.
"Înalţii funcţionari publici sunt supuşi mobilităţii în funcţie şi prezintă disponibilitate la numirile în funcţiile publice. Refuzul neîntemeiat al numirilor atrage eliberarea din funcţia publică", se arată în document.
Conform legii, din categoria înalţilor funcţionari publici fac parte prefectul, subprefectul, secretarul general şi secretarul general adjunct al Guvernului, secretarul general şi secretarul general adjunct din ministere şi alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, inspectorul guvernamental.
Procedurile privind organizarea concursurilor de recrutare sau, după caz, de promovare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a acestei legi se vor desfăşura potrivit regimului juridic aplicabil la data la care au fost demarate.
Condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie vor fi de un an în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa I, 8 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa a II-a şi 6 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de grad profesional asistent din clasa a III-a. Alte condiţii de vechime stabilite în document sunt 4 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal şi 8 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice pentru ocuparea funcţiilor publice de grad profesional superior.
Condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere sunt 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de şef birou, şef serviciu şi secretar al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora şi 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice pentru ocuparea altor funcţii publice de conducere.
Pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fie absolvenţi de masterat sau de studii postuniversitare, respectiv absolvenţi de studii universitare de masterat sau studii universitare de doctorat, în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice.
Constituie vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice activitatea desfăşurată în temeiul unui contract individual de muncă, a unui raport de serviciu sau ca profesie liberală, demonstrată cu documente corespunzătoare, activitatea desfăşurată în străinătate în funcţii, profesii sau domenii similare şi compatibile cu nivelul studiilor şi cu domeniul de studii şi specializări absolvite în România, activitatea desfăşurată în funcţii compatibile cu nivelul studiilor şi cu domeniul de studii şi specializări absolvite în România, în cadrul organismelor internaţionale şi instituţiilor Comunităţii Europene sau pentru îndeplinirea unui mandat de reprezentare a statului român, perioadele care constituie vechime în specialitate în condiţiile expres prevăzute de legi speciale.
Numirea în funcţiile publice de conducere pentru care se organizează concurs se face prin actul administrativ emis de conducătorii autorităţilor sau instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Promovarea în funcţia publică de execuţie, în gradul profesional imediat superior celui deţinut de funcţionarul public se face prin examen sau concurs organizat semestrial de către autoritatea sau instituţia publică, în limita funcţiilor publice rezervate prin planul de ocupare, cu înştiinţarea prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Promovarea în clasă a funcţionarului public se face prin examen organizat semestrial de către autoritatea sau instituţia publică.
Funcţionarul public care ocupă o funcţie publică de execuţie temporar vacantă pe durată determinată poate promova în clasă, grad profesional şi avansa în trepte de salarizare. În acest caz, la încetarea raportului de serviciu pe durată determinată, funcţia publică ocupată se transformă, la clasa, gradul profesional şi treapta de salarizare avute anterior ocupării pe durată determinată. În acest caz nu este necesar avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici pentru transformarea postului.
Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere vacantă, funcţionarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiţii, respectiv să fie absolvenţi de masterat sau de studii postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, să fie numit într-o o funcţie publică din clasa I, să îndeplinească cerinţele specifice prevăzute în fişa postului, să fi obţinut cel puţin calificativul "bine" la evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale în ultimii 2 ani calendaristici, să nu aibă o sancţiune disciplinară aplicată şi care nu a fost radiată.
În urma dobândirii unei diplome de studii de nivel superior, funcţionarii publici de execuţie au dreptul de a participa la examenul organizat pentru ocuparea unei funcţii publice într-o clasă superioară celei în care sunt încadraţi, dacă studiile absolvite sunt în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau dacă autoritatea ori instituţia publică apreciază că studiile absolvite sunt utile pentru desfăşurarea activităţii. Promovarea în clasă nu se poate face pe o funcţie publică de auditor sau de consilier juridic.
În mod excepţional, detaşarea se poate dispune pe o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici, dacă persoana îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei. În acest caz, detaşarea se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire a funcţionarilor publici care ocupă funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari publici, la propunerea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public detaşat.
În cazul funcţionarilor publici de conducere, transferul se poate realiza pe funcţii publice de conducere de acelaşi nivel sau, după caz, de nivel inferior, ale căror condiţii de ocupare şi experienţă profesională necesară în vederea ocupării sunt similare cu cele ale funcţiei de pe care se efectuează transferul.
Mutarea în cadrul autorităţii sau instituţiei publice sau în cadrul altei structuri fără personalitate juridică a autorităţii sau instituţiei publice poate fi definitivă sau temporară.
Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere vacante sau temporar vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcţionar public care îndeplineşte condiţiile de studii şi de vechime în specialitatea studiilor pentru ocuparea funcţiei publice şi care nu are o sancţiune disciplinară aplicată şi care nu a fost radiată.
În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de către funcţionari publici sau, după caz, de funcţionari publici cu statut special. Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici în condiţiile în care, din motive obiective, funcţia publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate. Dacă funcţia publică este vacantă, măsura se dispune de către persoana care are competenţa numirii în funcţia publică, pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Documentul stabileşte totodată că acordurile colective încheiate cu nerespectarea prevederilor decise până în prezent sunt nule de drept, iar nulitatea se constată de către instanţa de contencios administrativ. Sancţiunile disciplinare mustrare scrisă, diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioadă de până la un an, retrogradarea în treptele de salarizare sau retrogradarea în gradul profesional al funcţiei publice deţinute, sau după caz, retrogradarea într-o funcţie publică inferioară vacantă în cazul funcţionarilor publici de conducere şi înalţilor funcţionari publici, pe o perioadă de până la 3 ani, destituirea din funcţia publică, sancţiuni care se înscriu şi în carnetele de muncă ale funcţionarilor publici.
Sancţiunile disciplinare se radiază de drept la intervale cuprinse între 6 luni şi 7 ani de la aplicare.
Raportul de serviciu se suspendă la iniţiativa funcţionarului public în caz de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani, la concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap pentru afecţiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani, la desfăşurarea unei activităţi în cadrul unor organisme sau instituţii internaţionale, dar şi pentru participare la campania electorală sau la grevă.
Înaltul funcţionar public are dreptul, ca urmare a realizării mobilităţii în altă localitate decât cea de domiciliu, la o locuinţă de serviciu corespunzătoare sau o sumă forfetară, pe bază de documente justificative, stabilită prin ordin al ordonatorului de credite, cu încadrarea în bugetul autorităţii publice respective, la două deplasări dus-întors, lunar, între localitatea în care îşi are sediul instituţia la care este încadrat şi localitatea în care acesta îşi are domiciliul, cu mijloacele de transport rutier şi feroviar, ale căror cheltuieli se decontează şi la decontarea altor cheltuieli impuse de schimbare.
Calitatea de înalt funcţionar public nu mai este valabilă la încetarea raporturilor de serviciu, mutarea pe o altă funcţie publică sau transferul la cererea acestuia pe o funcţie publică vacantă de conducere sau de execuţie.
În situaţia în care membrii comisiei de concurs, respectiv de soluţionare a contestaţiilor pentru înalţii funcţionari publici nu se prezintă la două şedinţe consecutive, mandatul acestora încetează de drept. Constatarea încetării de drept a mandatului acestora este efectuată prin decizie a primului-ministru, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Documentul stabileşte în mod distinct că, pentru activitatea desfăşurată, funcţionarii publici au dreptul la salariu de bază, sporuri, prime şi alte drepturi salariale, dar şi că salarizarea funcţionarilor publici este efectuată în conformitate cu prevederile Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice.
"Pentru orele lucrate din dispoziţia şefului ierarhic peste durata normală a timpului de lucru sau în zilele de sărbători legale ori declarate zile nelucrătoare, înalţii funcţionari publici, funcţionarii publici de conducere şi de execuţie au dreptul la compensare cu timp liber corespunzător sau la plata majorată, în condiţiile legii cadru privind salarizarea unitara a personalului plătit din fonduri publice", precizează actul normativ.
Funcţionarii publici pot fi numiţi sau aleşi în funcţii de demnitate publică sau în funcţii de autoritate publică, iar înalţii funcţionari publici pot candida, pot fi numiţi sau aleşi în funcţii de demnitate publică sau în funcţii de autoritate publică, alese sau numite, numai după încetarea raporturilor de serviciu. Funcţionarii publici de conducere pot candida pentru funcţii de demnitate publică sau pentru funcţii de autoritate publică tot numai după suspendarea raporturilor de serviciu.
Funcţionarii publici au obligaţia să solicite suspendarea raporturilor de serviciu, în condiţiile legii, pentru a putea candida pentru funcţii de demnitate publică sau pentru funcţii de autoritate publică, precum şi obligaţia de a completa anual dosarul profesional cu cazierul judiciar.
Este reluată şi o prevedere lansată anul trecut, conform căreia ziua funcţionarului public se sărbătoreşte anual în data de 19 iunie şi este zi nelucrătoare pentru aceştia.
Proiectul reglementează şi funcţia de director executiv şi director executiv adjunct în cadrul prefecturii, aparatului propriu al autorităţilor administraţiei publice locale şi al instituţiilor publice subordonate acestora, de director şi director adjunct în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale, precum în funcţiile publice specifice asimilate acestora.
Este reglementată şi organizarea de centre regionale ale Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, ca instituţii publice cu personalitate juridică.
"În vederea fluidizării şi eficientizării procedurii de organizare şi desfăşurare a concursurilor, nu mai este necesară eliberarea unui cazier administrativ care să evidenţieze situaţia disciplinară a funcţionarilor publici desemnaţi membri în comisiile de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor. Eliminarea existenţei cazierului administrativ a fost făcută având în vedere inclusiv faptul că eliberarea acestuia necesita o perioadă destul de mare de timp, de natură a îngreuna activităţile pentru care era necesară emiterea unui astfel de act administrativ. Totodată, eliminarea cazierului administrativ nu afectează nici evidenţierea regimului disciplinar (în situaţiile în care aceasta va fi necesară), cartea de muncă fiind instrumentul prin care va fi evidenţiat acest regim", se mai arată în document.
Având în vedere dificultăţile apărute în practică, precum şi specificitatea activităţilor desfăşurate de funcţionarii publici cu statut special din cadrul administraţiei penitenciarelor, prin proiect se instituie în mod expres posibilitatea reglementării printr-un statut special a unor norme referitoare la carieră şi pentru această categorie de personal.