Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX că nu are nicio garanţie că salariaţii care urmează a fi disponibilizaţi de la CFR Marfă vor primi sume compensatorii, sindicaliştii aflându-se în prezent în tratative cu Ministerul Muncii.
"Nu avem garanţia că cei 6.380 de salariaţi vor primi vreun ban. Suntem în tratative cu Ministerul Muncii, sunt unele promisiuni că se va promova o ordonanţă de urgenţă sau simplă privind veniturile în completare pentru cei care vor fi daţi afară. Însă, la întâlnirea de marţi, administraţia nu ne a spus nimic de aceste venituri, au spus că în acest moment nu pot oferi niciun ban", a precizat Măntescu.
Liderul sindical a spus că nu este adevărată declaraţia directorului CFR Marfă potrivit căreia discuţiile de marţi au degenerat.
"Discuţiile s-au purtat pe un ton foarte amiabil, fără jigniri. Au deranjat, însă, întrebările nostre privind proiectul de restructurare a CFR Marfă. Am întrebat dacă acordă vreun ban celor care urmează a fi disponibilizaţi şi au spus că la momentul acesta nu pot acorda. I-am întrebat dacă retrag organigramele şi le discută cu noi, ne-au răspuns că vor face acest lucru peste şase luni. I-am întrebat dacă au de gând să mai poarte discuţii cu noi pentru acordul sindicatelor privind proiectul de restructurare, ne-au spus că nu. În acel moment nu am mai pus nicio întrebare, deoarece la toate răspunsul era nu. Reprezentanţii administraţiei s-au ridicat atunci de la masă şi au spus că nu au venit sa fie puşi la zid de sindicate", a explicat Măntescu.
Sindicaliştii de la CFR Marfă s-au întâlnit, marţi, cu reprezentanţii companiei, pentru a discuta despre planul de restructurare al operatorului de marfă, care intenţionează să disponibilizeze, cel mai târziu de la 1 martie, un număr de 6.380 de angajaţi.
Iulian Măntescu a declarat, la finalul întâlnirii, că administraţia CFR Marfă s-a opus cererii sindicaliştilor ca disponibilizaţii să primească venituri de completare.
Liderul sindical a spus că directorul CFR Marfă a refuzat să consemneze punctul de vedere al sindicatelor în procesul verbal al întâlnirii, fără să motiveze decizia sa.
Potrivit liderului sindical, sindicaliştii nu sunt de acord cu disponibilizarea fără acordarea de venituri în completare şi au revenit cu solicitarea referitoare la salariile compensatorii pentru salariaţii disponibilizaţi şi tratarea acestora nediscriminatoriu faţă de salariaţii disponibilizaţi din subordinea Ministerului Economiei, care au benficiat de plăţi compensatorii conform HG 938/2009.
Directorul general al CFR Marfă, Mihai Frăsinoi, a declarat, marţi, agenţiei MEDIAFAX, că a plecat de la întâlnirea cu sindicatele fără să semneze procesul verbal pentru că a fost o discuţie informală şi în care "s-au proferat tot felul de acuze şi jigniri".
"Ei au cerut şi plăţi compensatorii, şi venituri de completare, că e uşor să ceri, însă eu le-am spus că în bugetul propriu al CFR Marfă nu sunt prevăzute aceste plăţi şi nu pot să le acord pe motiv că nu sunt incluse în contractul colectiv de muncă şi nici nu am fondurile. Ştiu însă că este un proiect al Ministerului Transporturilor prin care se vor acorda venituri de completare", a explicat Frăsinoi.
Persoanele care vor fi disponibilizate din sectorul feroviar de stat vor primi, pe lângă indemnizaţia de şomaj, o sumă de două ori mai mare decât salariul mediu net pe economie, la data desfacerii contractului de muncă, la care se adaugă un venit lunar de completare pentru o perioadă de 20-24 luni, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de ordonanţă elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Suma pe care angajaţii o vor primi în momentul disponibilizării colective va fi de două ori mare decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.
MTI motivează în nota de fundamentare necesitatea disponibilizărilor prin faptul că "în ultimii ani cota de piaţă a volumului de transport feroviar a fost în continuă scădere", astfel că "se impune corelarea numărului de personal din sistemul feroviar cu volumul de activitate".
Anul trecut, volumul de marfă transportat de CFR Marfă a scăzut cu 50% faţă de anul 2008, iar compania nu a putut plăti taxa de utilizare a infrastructurii către CFR SA, "căreia la rândul său i-a fost deteriorată şi mai mult situaţia economico-financiară".
O situaţie similară se înregistrează şi în cazul transportului feroviar de călători, traficul scăzând din cauza crizei economice şi a scăderii contribuţiei de la bugetul de stat pentru plata subvenţiilor.