Cheltuielile de funcţionare la CFR Marfă vor fi reduse în acest an cu peste 217 milioane lei (52,4 milioane euro) prin diminuarea numărului de personal, sistarea primelor, îngheţarea salariilor şi repararea materialului rulant prin filialele proprii, conform programului de restructurare a companiei.
Documentul, aprobat de Guvern, relevă că din totalul reducerii estimate de cheltuieli, 172 milioane lei vor fi tăiate prin diminuarea numărului de personal concomitent cu menţinerea şi în anul 2010 a măsurii de suspendare a primelor şi tichetelor de masă şi îngheţarea salariilor.
Alte 17,6 milioane lei vor fi reduse prin diminuarea cheltuielilor cu autorizaţiile şi permisele, iar 16,8 milioane lei vor fi economiste din reducerea cheltuielilor cu reparaţiile, prin efectuarea reparaţiilor la materialul rulant cu precădere cu filialele proprii.
Tăieri de costuri vor mai fi operate prin diminuarea cheltuielilor cu staţionarea (3 milioane lei) şi reducerea numărului de tren km ca urmare a creşterii tonajului pe tren (7,6 milioane lei).
Programul de restructurare a CFR Marfă aprobat de Guvern preconizează deja şi un plus de venituri de 104,5 milioane lei, prin identificarea de noi clienţi, orientarea către segmentul de piaţă aferent traficului izolat de marfă, atragerea clienţilor mici care s-au orientat către piaţa auto, valorificarea de material rulant şi mijloace fixe disponibile din patrimoniul companiei prin închiriere şi vânzare.
Sindicaliştii de la CFR Marfă s-au întâlnit, marţi, cu reprezentanţii companiei pentru a discuta despre planul de restructurare al operatorului de marfă, care intenţionează să disponibilizeze, cel mai târziu de la 1 martie, un număr de 6.380 de angajaţi.
Întâlnirea s-a finalizat fără rezultat, administraţia opunându-se cererii sindicaliştilor legate de plăţile compensatorii pentru angajaţii disponibilizaţi.
Potrivit liderului sindical, sindicaliştii nu sunt de acord cu disponibilizarea fără acordarea de venituri în completare şi au revenit cu solicitarea referitoare la salariile compensatorii pentru salariaţii disponibilizaţi şi tratarea acestora nediscriminatoriu faţă de salariaţii disponibilizaţi din subordinea Ministerului Economiei, care au benficiat de plăţi compensatorii conform HG 938/2009.
Veniturile în completare pe care ar trebui să le primească salariaţii disponibilizaţi de la CFR Marfă reprezintă o sumă pe care aceştia să o primească lunar, în funcţie de vechimea fiecăruia, aferent unei perioade de doi ani.
Conform unui proiect de ordonanţă deja elaborat de Ministerul Transporturilor, persoanele care vor fi disponibilizate din sectorul feroviar de stat vor primi, pe lângă indemnizaţia de şomaj, o sumă de două ori mai mare decât salariul mediu net pe economie, la data desfacerii contractului de muncă, la care se adaugă un venit lunar de completare pentru o perioadă de 20-24 luni.
Venitul de completare va fi acordat pe perioade diferite, în funcţie de vechimea în muncă a persoanelor concediate, respectiv 20 de luni pentru persoanele care au o vechime în muncă de până la 15 ani, 22 de luni pentru salariaţii care au o vechime în muncă între 15 şi 25 de ani şi 24 de luni pentru salariaţii care au o vechime în muncă de peste 25 de ani.
Suma pe care angajaţii o vor primi în momentul disponibilizării colective va fi de două ori mare decât salariul mediu net pe economie din luna ianuarie a anului în care s-a efectuat concedierea, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.