Cei mai mulţi români vor să cumpere dulciuri de sezon pentru a oferi cadouri de Crăciun, obiectele de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii vestimentare fiind pe poziţia a doua în intenţiile de cumpărare în acest scop a persoanelor intervievate într-un studiu al firmei de cercetare GfK România.
"Cei mai mulţi români intenţionează să ofere cadouri care să «îndulcească», să înfrumuseţeze şi să înveselească sărbătorile de iarnă, fără a face investiţii consistente în bunuri de folosinţă îndelungată. Ei plănuiesc să cumpere mai degrabă dulciuri de sezon - 56,5%, obiecte de îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii vestimentare - 39%, decoraţiuni - 28%, jocuri şi jucării - 24% şi produse sau servicii cosmetice", se arată într-un comunicat al GfK.
Mai puţini români şi-au exprimat interesul pentru a achiziţiona de sărbători aparatură electrocasnică, respectiv 9% dintre respondenţi, echipamente IT, telecomunicaţii şi dispozitive electronice - 4% sau alte servicii de telecomunicaţii 1%.
Referitor la destinaţia acestor tipuri de cadouri, aparatura electrocasnică este achiziţionată în principal pentru uz propriu, dar există şi un procent mare de persoane care le cumpără pentru a le oferi cadou partenerelor. Echipamentele IT şi de telecomunicaţii sunt cumpărate atât pentru a le avea în casă, cât şi pentru a le oferi cadou copiilor, în vreme ce device-urile electronice şi serviciile telecom sunt destinate în mare parte propriei gospodării.
Printre aparatele electrocasnice, cele mai des menţionate sunt roboţii de bucătărie, maşinile de spălat rufe şi cuptoarele cu microunde. În fruntea listei de echipamente IT&C pe care românii intenţionează să le cumpere de sărbători se află telefoanele mobile şi desktop-urile, iar cei mai mulţi dintre românii interesaţi de cumpărarea unor dispozitivele electronice se vor orienta în această perioadă către camere digitale şi televizoare - TV clasic şi TV cu plasmă sau LCD.
Majoritatea românilor care îşi îndreaptă atenţia către un serviciu de telecomunicaţii pentru a fi oferit drept cadou de sărbători sau şi-l doresc pentru ei înşişi doresc mai degrabă un abonament de telefonie mobilă şi, în mult mai mică măsură, cumpărarea unei cartele de telefonie mobilă.
Întrebaţi fiind de unde cred că vor cumpăra de sărbători aparatură electrică şi electrocasnică sau echipamente IT&C pe care le doresc sau vor să le ofere de sărbători, 53% dintre persoanele intervievate s-au orientat către hipermarketuri şi discounteri, iar 22% către magazinele mari de electronice.
Sursa preferată de informare pentru cadourile de sărbători din categoriile aparatură electrică şi electrocasnică sau echipamentele IT&C o reprezintă în cele mai multe cazuri vizita direct în magazin. Reclamele TV şi Internetul sunt aproape la fel de importante ca şi magazinele pentru echipamentele IT & telecom, respectiv, pentru dispozitivele electronice.
Aproximativ doi din zece români au declarat că nu vor cumpăra nimic pentru sărbătorile de iarnă din acest an - proporţia fiind mai mare în rândul persoanelor care au trecut de 50 de ani, a persoanelor din mediul rural, a celor care locuiesc singuri sau care nu au copii în gospodărie, precum şi în rândul persoanelor cu venituri sub 700 de lei.
Informaţiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar, şi sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste. Eşantionul este format din 1.000 de respondenţi din zona urbană şi rurală, iar culegerea datelor a fost realizată în noiembrie 2009.
GfK România este parte a grupului GfK cu 150 de sucursale în 100 de ţări de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizaţii de cercetare de piaţă din lume.