Confederaţia "Cartel Alfa" cere reanalizarea urgentă a situaţiei la CFR Marfă şi solicită ministrului Transporturilor să dispună retragerea proiectului de concediere colectivă, pentru că administraţia nu a consultat în prealabil sindicatele şi nu le-a informat privind necesitatea concedierii.
"Cartel Alfa" susţine solicitarea Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă de a fi abordate, la masa negocierilor, cu federaţiile sindicale reprezentative, toate măsurile care afectează în mod dramatic drepturile şi viitorul profesional al salariaţilor din sistemul feroviar, pentru a găsi cele mai bune soluţii posibile în actualul context, potrivit unui comunicat de luni al confederaţiei.
Sindicaliştii susţin că, deşi actualul Guvern nu a luat nicio măsură de combatere a crizei, "promovează concedieri prin încălcarea gravă a prevederilor legale şi ale contractelor colective de muncă la nivel superior, fără ca angajaţilor să li se ofere niciun fel de protecţie socială".
Potrivit confederaţiei "Cartel Alfa", decizia de concediere colectivă a peste 6.000 de angajaţi de la CFR Marfă a fost luată prin ignorarea dialogului social, stabilit de lege, şi cu o lipsă totală de respect faţă de partenerii sociali.
"Disponibilizările care se intenţionează a fi operate la CFR Marfă vin după o serie întreagă de măsuri care stau sub semnul penalului: diferitele conduceri ale Ministerului Transporturilor, sub oblăduirea primilor miniştri, au promovat o politică sistematică în favoarea propriilor interese (fie prin acordarea de active unor companii private pe un euro, fie prin încheierea unor parteneriate cu anumiţi «băieţi deştepţi»), aceasta în vreme ce în modernizarea şi înnoirea parcului nu s-a investit aproape nimic. De peste un deceniu şi jumătate se fac speculaţii economico-financiare pe spinarea transportului feroviar ajungându-se până la impunerea plăţii taxei de drum auto la combustibilul folosit pe calea ferată; patrimoniul CFR a fost administrat deficitar, un exemplu clar fiind aşa-zisa «privatizare» prin pierdere a hotelului Astoria", se mai arată în comunicatul citat.
Sindicaliştii mai spun că Executivul nu a făcut nimic pentru a diminua criza economico-financiară, iar salariaţii rămân singurii responsabili care trebuie să plătească "toate aceste măsuri haotice, ilegale, abuzive care au fost promovate de-a lungul anilor de conducerile succesive ale Ministerului Transporturilor, prin scăderea salariilor, condiţii precare de lucru şi pierderea sistematică a locurilor de muncă".
"De aceea, disponibilizarea propusă Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă şi celorlalţi parteneri sociali, prin nerespectarea prevederilor legale, nu reprezintă decât o nouă acţiune al cărei scop este evident: rezolvarea încă o dată a afacerilor «băieţilor deştepţi» sau chiar «pregătirea» SNTFM CFR Marfă pentru o privatizare cu ţintă stabilită în favoarea aceloraşi «băieţi deştepţi»", afirmă sindicaliştii.
Peste 6.000 de angajaţi de la CFR Marfă vor fi disponibilizaţi cel mai târziu de la 1 martie 2010, fără salarii compensatorii, potrivit programului de restructurare trimis de administraţie sindicatelor, reprezentanţii salariaţilor spunând că vor contesta acest program deoarece nu au fost consultaţi.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că sindicatele au fost notificate vineri că vor fi disponibilizaţi 6.380 de salariaţi din cei 16.220 de la CFR Marfă, fără salarii compensatorii.
"De azi (vineri, n.r.) se intră pe proceduri, după aproximativ 45 de zile se emit deciziile fiecărui salariat disponibilizat, apoi salariatul are dreptul la 15 zile de preaviz, astfel că, cel mai târziu la 1 martie, cei 6.380 de angajaţi ai CFR Marfă vor fi disponibilizaţi", a explicat Măntescu.
Liderul sindical a precizat că, marţi, se va întâlni cu toţi liderii de sindicat pentru a analiza programul de restructurare trimis de administraţie şi a subliniat că nu este de acord cu acesta.
"Eu voi contesta acest program, din două motive. Administraţia nu a consultat sindicatele la elaborarea acestui program şi nici nu sunt specificate criteriile pe baza cărora au fost selectaţi cei disponibilizaţi", a spus Măntescu.
Liderul sindical a precizat că de la CFR Călători nu s-a primit un astfel de program privind disponibilizări.
Salariaţii CFR Marfă au fost în şomaj tehnic şase luni, acesta urmând să ia sfârşit la finalul lui 2009, activitatea în domeniul nefiind perturbată, declara, în octombrie, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Gheorghe Popa.
Popa spunea atunci că, din iulie până în septembrie, primele trei luni de aplicare a măsurii şomajului tehnic la CFR Marfă, în medie fiecare angajat a stat acasă 26 de zile. El preciza că s-a recurs la această decizie ca urmare a scăderii drastice a volumului de lucru în 2009 faţă de anul trecut.
Angajaţii CFR Marfă au primit în perioada şomajului tehnic 75 la sută din salariul de bază corespunzător locului de muncă.
Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de ordonanţă prin care peste 10.300 de angajaţi vor fi concediaţi de la companiile din sectorul feroviar şi vor primi dublul salariului mediu net pe economie, la data încetării contractului de muncă, indemnizaţie de şomaj şi un venit lunar de completare pe parcursul a 20-24 luni, în funcţie de vechimea în activitate.
Cei mai mulţi angajaţi vor fi concediaţi de la CFR Marfă (6.700 persoane), CFR Călători (1.032 angajaţi), Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Vagoane CFR IRV (800 salariaţi), CFR SA (600 posturi) şi Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Locomotive şi Utilaje CFR IRLU (500 de persoane).