Peste 6.000 de angajaţi de la CFR Marfă vor fi disponibilizaţi cel mai târziu de la 1 martie 2010, fără salarii compensatorii, potrivit programului de restructurare trimis de administraţie sindicatelor, reprezentanţii salariaţilor spunând că vor contesta acest program deoarece nu au fost consultaţi.
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, că sindicatele au fost notificate vineri că vor fi disponibilizaţi 6.380 de salariaţi din cei 16.220 de la CFR Marfă, fără salarii compensatorii.
"De azi (n.r. vineri) se intră pe proceduri, după aproximativ 45 de zile se emit deciziile fiecărui salariat disponibilizat, apoi salariatul are dreptul la 15 zile de preaviz, astfel că, cel mai târziu la 1 martie, cei 6.380 de angajaţi ai CFR Marfă vor fi disponibilizaţi", a explicat Măntescu.
Liderul sindical a precizat că, luni, se va întâlni cu toţi liderii de sindicat pentru a analiza programul de restructurare trimis de administraţie şi a subliniat că nu este de acord cu acesta.
"Eu voi contesta acest program, din două motive. Administraţia nu a consultat sindicatele la elaborarea ascestui program şi nici nu sunt specificate criteriile pe baza cărora au fost selectaţi cei disponibilizaţi", a spus Măntescu.
Liderul sindical a precizat că de la CFR Călători nu s-a primit un astfel de program privind disponibilizări.
Salariaţii CFR Marfă au fost în şomaj tehnic la CFR şase luni, acesta urmând să ia sfârşit la finalul lui 2009, activitatea în domeniul nefiind perturbată, declarat, în octombrie.
Secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Gheorghe Popa, spunea, în luna octombrie, că din iulie până în septembrie, primele trei luni de aplicare a măsurii şomajului tehnic la CFR Marfă, în medie fiecare angajat a stat acasă 26 de zile. S-a recurs la această decizie ca urmare a scăderii drastice a volumului de lucru în 2009 faţă de anul trecut.
Fostul directorul general al CFR Marfă, Călin Graţian, declara, la sfârşitul lunii iulie, că perioada în care angajaţii CFR Marfă sunt în şomaj tehnic ar putea fi prelungită, în funcţie de evoluţia economiei României, deoarece activitatea societăţii a scăzut la jumătate faţă de anul trecut, măsura fiind cea mai avantajoasă pentru salariaţi.
Acesta preciza că, în 2005, la CFR Marfă erau 19.209 de salariaţi, cheltuielile cu "munca vie" fiind de 20,19 la sută, iar în 2008 erau 18.247 de angajaţi şi aceste cheltuieli reprezentau 38,48 la sută.
La începutul lunii iulie, aproximativ 7.000 de angajaţi ai CFR Marfă au intrat prin rotaţie în şomaj tehnic, unii dintre aceştia dorind să stea toate cele trei luni în şomaj tehnic. Cei 7.000 de salariaţi ai CFR Marfă din 17.500 au primit pe parcursul celor trei luni 75 la sută din salariul de bază corespunzător locului de muncă.
Graţian Călin declara atunci că această măsură înseamnă o reducere a fondului de salarii cu aproximativ 25 la sută, iar corelată cu alte măsuri reprezintă 32-33 la sută reducere.
Iulian Măntescu spunea atunci că sindicatele sunt de acord în principiu cu această soluţie de moment, dar preciza că nu este una bună pe termen lung.
Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de ordonanţă prin care peste 10.300 de angajaţi vor fi concediaţi de la companiile din sectorul feroviar şi vor primi dublul salariului mediu net pe economie, la data încetării contractului de muncă, indemnizaţie de şomaj şi un venit lunar de completare pe parcursul a 20-24 luni, în funcţie de vechimea în activitate.
Cei mai mulţi angajaţi vor fi concediaţi de la CFR Marfă (6.700 persoane), CFR Călători (1.032 angajaţi), Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Vagoane CFR IRV (800 salariaţi), CFR SA (600 posturi) şi Societatea de Întreţinere şi Reparaţii Locomotive şi Utilaje CFR IRLU (500 de persoane).