Tribunalul Vrancea şi-a declinat competenţa, duminică, de a soluţiona o contestaţie a Oficiului pentru Comunicare Internaţională şi Depturile Omului privind o hotărâre de retragere a 224 de observatori la alegeri, instanţa apreciind că Biroul Electoral Central trebuie să rezolve litigiul.
Tribunalul a fost sesizat cu o contestaţie împotriva deciziei Biroului Electoral Judeţean Vrancea numărul 35/D din 5 decembrie 2009, prin care s-a admis sesizarea formulată de Alianţa Politică PSD-PC şi s-a dispus retragerea acreditării acordate Oficiului pentru Comunicare Internaţională şi Drepturile Omului (OCIDO) prin decizia 34, din 2 decembrie 2009, pentru un număr de 224 de persoane.
Tribunalul Vrancea arată că, potrivit articolului 19/8 din Legea 370/2004, acreditarea observatorilor interni se face de către birourile electorale judeţene, la cererea scrisă a conducerii organizaţiilor guvernamentale făcută cu cel puţin cinci zile înaintea datei alegerilor.
Potrivit art. 19/8 alin. 11 din Legea 370/2004, împotriva soluţiei de acreditare a observatorilor interni, respectiv împotriva soluţiei de respingere a cererii de acreditare de către biroul electoral judeţean se poate face contestaţie, în cel mult două zile de la afişarea deciziei, la tribunalul în a cărui rază teritorială funcţionează biroul electoral. Contestaţia se soluţionează în cel mult două zile de la înregistrate. Hotărârea este definitivă şi irevocabilă.
Competenţa funcţională a tribunalului este stabilită expres şi limitativ pentru cele două categorii de contestaţii: împotriva deciziei biroului electoral judeţean de admitere a acreditării, respectiv împotriva deciziei biroului electoral judeţean de respingere a cererii de acreditare.
În cazul de faţă, tribunalul a fost sesizat cu o contestaţie împotriva deciziei Biroului Electoral Judeţean Vrancea, prin care s-a admis sesizarea formulată de Alianţa Politică PSD-PC şi s-a dispus retragerea acreditării acordate OCIDO pentru un număr de 224 de persoane depuse în turul II al alegerilor prezidenţiale.
Instanţa afirmă că, potrivit art. 19/8, alin.11, din Legea 370/2004, împotriva deciziei nr. 34 din 2.12.2004 prin care au fost acreditaţi observatori OCIDO nu se putea face decât contestaţie, în termen de două zile de la afişare, la Tribunalul Vrancea. Sesizarea Alianţei Politice PSD+PC, care putea fi eventual considerată contestaţie împotriva acreditării şi în consecinţă putea fi înaintată organului competent, Tribunalul Vrancea, a fost însă soluţionată pe fond, iar Biroul Electoral Judeţean Vrancea a dispus o soluţie neprevăzută explicit în legea electorală, aceea de retragere a acreditării acordate.
Retragerea acreditării nu echivalează nici cu admiterea cererii de acreditare, nici cu respingerea acestei cereri, fiind o soluţie diferită, care atrage competenţa şi cadrul procedural special dat de reglementarea privind alegerile. Pentru toate incidentele, plângerile şi aspectele care ţin de desfăşurarea alegerilor prezidenţiale, inclusiv în ziua alegerilor propriu-zise, legea stabileşte competenţa exclusivă de soluţionare în favoarea biroului electoral judeţean, cu cale de atac la Biroul Electoral Central (BEC).
Competenţa generală a Biroului Electoral Central în materia contestaţiilor cu privire la activitatea birourilor electorale judeţene este expres prevăzută în art.7/8 alin.1 lit.d (din Legea 370/2004).
"Pentru aceste motive, urmează să se pronunţe declinarea competenţei de soluţionare a prezentei contestaţii în favoarea Biroului Electoral Central, organ cu activitate jurisdicţională cu competenţă exclusivă de soluţionare a contestaţiilor împotriva hotărârilor emise de birourile electorale judeţene pentru care legea nu prevede atacarea în faţa instanţei judecătoreşti", arată în decisia sa, preşedintele Tribunalului Vrancea, Adrian Neacşu, cel care a declinat litigiul în favoarea BEC.
Astfel, BEC este cel care urmează să se pronunţe pe cererea OCIDO privind anularea de urgenţă a hotărârii BEJ Vrancea, de retragere a acreditării observatorilor.