Legendarul tren Orient Express va dispărea din orarele gărilor din Europa, după 125 de ani de la lansare, o consecinţă a dezvoltării serviciilor de transport alternative, cum ar fi liniile feroviare de mare viteză sau cursele aeriene la preţ redus, informează The Observer, în ediţia online.
Ultimul semnal de plecare pentru pasagerii Orient Express, serviciul feroviar pe linia Strasbourg - Viena, va suna săptămâna viitoare.
Faimosul tren va deveni istorie, perdant în lupta cu timpul şi mijloacele de transport de mare viteză. Numele său evocă asocieri cu luxul şi misterul, care le-au inspirat unor autori ca Agatha Christie şi Ian Fleming atmosfera perfectă pentru intrigi încărcate de suspans.
"Numele Orient Express va dispărea din orarul oficial al serviciului feroviar european, înainte de finalul acestui an, după 125 de ani", a spus Mark Smith, analist.
Linia Orient Express a fost lansată în 1883, când antreprenorul Georges Nagelmackers a pus în funcţiune lansat serviciul de transport. Trenul circula de două ori pe săptămână, cu plecare din Paris, pe ruta Strasbourg-Viena-Budapesta-Bucureşti, punctul de destinaţie final fiind staţiunea Varna din Bulgaria.
În timp, Orient Express şi-a câştigat reputaţia de simbol al luxului ostentativ, impunându-se în faţa competitorilor ca Simplon Orient Express, care circula până la Veneţia.
În 1929, trenul a rămas înzăpezit câteva zile la Çerkezköy, lângă Istanbul, incident folosit ca sursă de inspiraţie de Agatha Christie pentru romanul "Crimă în Orient Express", publicat în 1934.
Celebra autoare nu a fost singura care a exploatat potenţialul de suspans şi dramă al trenului. În 1932, Graham Greene a scris thrillerul "Stamboul Train", iar Bram Stocker a introdus Orient Express în cunoscutul său roman "Dracula".
Creatorul celebrului agent 007, Ian Fleming, a introdus trenul în romanul "From Russia with Love", în care James Bond călătoreşte alături de Tatiana Romanova.
Potenţialul său de generator de ficţiune nu a salvat, însă, Orient Express de impactul zborurilor ieftine sau al serviciilor de transport rapide, fiind transformat, în 2000, într-un serviciu de transport pe timp de noapte.