Campania electorală în audiovizual a adus televiziunilor centrale şi locale 26 de amenzi, în cuantum de 207.500 de lei, Antena 3 şi OTV fiind cele mai sancţionate posturi TV de către CNA, în perioada 23 octombrie - 3 decembrie.
Pe întreaga perioadă a campaniei electorale, Consiliul Naţional al Audiovizualului a monitorizat un număr de 90 de posturi de radio şi televiziune.
Potrivit CNA, în perioada 23 octombrie - 3 decembrie, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a aplicat, pentru nerespectarea dispoziţiilor legale cu privire la reflectarea campaniei electorale, un număr de 63 de sancţiuni pentru 32 posturi de televiziune (12 centrale şi 20 locale).
În mod concret, CNA a acordat 37 de somaţii şi 26 de amenzi, în cuantum total de 207.500 lei, dintre care 15 somaţii şi 19 amenzi, în cuantum de 167.500 lei, pentru televiziunile centrale, respectiv 22 somaţii şi 7 amenzi, în cuantum de 40.000 lei, pentru cele locale. De asemenea, CNA a sancţionat şi trimiterea către site-uri care prezentau rezultatele unor exit-poll-uri parţiale pe parcursul zilei votării.
Cea mai sancţionată televiziune în campania pentru alegerea preşedintelui României a fost Antena 3, care a primit amenzi totale de 70.000 de lei de la CNA. Astfel, postul controlat de familia Voiculescu a fost sancţionat de CNA cu trei somaţii publice şi opt amenzi, pentru dezechilibre în ştirile pe teme electorale, în emisiunile de dezbatere electorală şi în cele de promovare electorală.
Pe poziţia a doua în topul celor mai sancţionate posturi TV în campania pentru Preşedinţie se află OTV, care a primit amenzi totale de 45.000 de lei de la CNA. Astfel, televiziunea lui Dan Diaconescu a fost sancţionată de Consiliu printr-o somaţie, urmată de patru amenzi.
Pe locul al treilea, la egalitate în privinţa sancţiunilor din partea CNA, se situează posturile controlate de familia Prigoană, Etno TV şi Taraf TV, cu câte trei amenzi, în cuantum de 27.500 de lei fiecare. În plus, Etno TV a mai primit două somaţii de la CNA, în timp ce Taraf TV a fost somat o singură dată de Consiliu.
Topul sancţiunilor aplicate de CNA în campania pentru Preşedinţie este continuat de: Realitatea TV - patru amenzi, în cuantum de 22.500 de lei, şi două somaţii şi B1 TV - două amenzi, în valoare de 15.000 de lei, şi două somaţii.
Sancţiuni mai mici au avut posturile Antena 2, Naţional TV, N24, TVR 1, TVR 2 şi Vox News - câte o somaţie publică. Aceste posturi au fost sancţionate pentru uşoare dezechilibre în reflectarea campaniei.
Toate aceste sancţiuni au fost date pentru nerespectarea unor prevederi din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi din Decizia nr. 853 din 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României. Sumele provenite din amenzile CNA merg la bugetul de stat.
Pe de altă parte, niciun post de radio din cele care au anunţat CNA că vor difuza emisiuni electorale în campania pentru alegerile prezidenţiale nu a fost sancţionat.
CNA precizează că va continua să monitorizeze "cu atenţie" toate emisiunile posturilor de radio şi televiziune, inclusiv în ziua votării, 6 decembrie, "în vederea analizării şi sancţionării oricăror abateri de la prevederile legale".
Campania electorală în audiovizual se încheie sâmbătă, 5 decembrie, la ora 7.00, CNA atrăgând atenţia că din acel moment nu mai este permisă prezentarea de dezbateri, mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, spoturi sau alte forme de promovare electorală.
De asemenea, nu este permisă transmiterea în direct a unor mitinguri, întâlniri, eventuale conferinţe de presă ale candidaţilor, precum şi difuzarea unor declaraţii la ieşirea de la urne de natură să influenţeze opţiunile de vot.
În plus, vineri şi sâmbătă, este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă. În ziua scrutinului de duminică, 6 decembrie, difuzarea rezultatelor estimate prin exit-poll este permisă numai după ora 21.00, ora oficială de închidere a urnelor.