Soluţia propusă de Fondul Monetar Internaţional (FMI) pentru companiile care nu pot supravieţui fără subvenţii sunt restructurarea, privatizarea sau închiderea, a declarat, luni, agenţiei MEDIAFAX, secretarul de stat în Ministerul Economiei Tudor Şerban.
"Asta este propunerea FMI pentru toate companiile care nu pot rezista fără subvenţii, cum ar fi, de exemplu, Compania Naţională a Huilei (CNH). Cea mai convenabilă soluţie pentru noi este cea care ţine cont şi de realităţile locale, nu doar de cele economice. Trebuie ţinut cont şi de realităţile politice", a afirmat Şerban, care s-a întâlnit luni cu reprezentanţii FMI, la sediul Ministerului Finanţelor Publice.
FMI a cerut, luni, autorităţilor române să elimine în 2010 subvenţiile acordate companiilor de stat cu datorii mari la buget. Delegaţia FMI se află în România pentru a doua revizuire a acordului stand-by, de 12,95 miliarde euro, încheiat în primăvara acestui an.
Guvernul şi FMI au convenit ca evoluţiile financiare a unui număr de zece companii să fie monitorizate cu prioritate, în vederea reducerii volumului de subvenţii.
Aceste spocietăţi sunt Compania Naţională de Căi Ferate CFR, Societatea Naţională de Transport CFR Călători, CNH, Termoelectrica, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Metrorex, CFR Marfă, Electrocentrale Bucureşti, Societatea Comercială Electrificare CFR şi Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare.
Oficiali ai Ministerului Economiei au declarat în luna septembrie că România, alături de alte state europene, a cerut Comisiei Europene să permită subvenţionarea producţiei de huilă şi după anul 2010, urmând ca răspunsul reprezentanţilor europeni să fie transmis până la sfârşitul acestui an.
CNH este cel mai mare datornic la bugetul de stat, cu obligaţii restante la bugetul general consolidat de 3,64 miliarde de lei la finele lunii septembrie, în creştere cu 7,6% faţă de sfârşitul lunii iunie.
România are un acord stand-by cu FMI pe doi ani, pachetul total de finanţare externă, de la Fond, Uniunea Europeană, BM şi BERD, urmând să ajungă la 19,95 miliarde euro.