Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii cere o derogare pe o perioadă de cinci ani de la aplicarea regulamentului Comisiei Europene (CE) privind drepturile călătorilor în transportul feroviar, precum acordarea de despăgubiri în cazul întârzierii trenurilor, de 25-50% din preţul biletului.
Regulamentul 1371/2007 va intra în vigoare la 3 decembrie şi va fi aplicat şi în România, vizând protecţia drepturilor călătorilor şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport feroviar. Statele membre au însă posibilitatea să obţină derogări de la anumite prevederi.
"Este imperios necesar a se acorda aceste derogări deoarece este foarte dificil de asigurat nivelul de regularitate impus (...), despăgubirile şi compensaţiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari, urmare a stării deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care administratorul infrastructurii nu are reglementată o forma de răspundere conform prevederilor regulamentului", se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de guvern elaborat de MTI.
Derogările se pot obţine pe o perioadă de cinci ani, cu posibilitatea reînnoirii acestora, de două ori, cu câte o perioadă de maxim cinci ani.
Totuşi, există câteva prevederi obligatorii ale regulamentului. Astfel, companiile feroviare trebuie să distribuie, în limita disponibilităţii, legitimaţii de transport, bilete directe şi rezervări, să informeze persoanele cu dizabilităţi cu privire la accesibilitatea serviciilor feroviare şi să asigure măsurile de siguranţă.
De asemenea, companiile feroviare trebuie să fie asigurate, suma minimă urmând să fie prezentată Parlamentului European, într-un raport, de către CE până la 3 decembrie 2010.
Călătorii statelor care nu vor apela la derogări vor beneficia de despăgubiri în cazul întârzierilor. Despăgubirile minime în caz de întârziere sunt de 25% din preţul biletului pentru o întârziere între 60 şi 119 minute şi de 50% din preţul legitimaţiei de transport pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mult.
Dacă întârzierea este mai mare de o oră, călătorilor li se vor oferi gratuit hrană şi băuturi răcoritoare, servicii de cazare şi transport între gară şi locul de cazare.
O altă schimbare în transportul feroviar de călători din România va fi reorganizarea serviciilor de transport în funcţie de distanţa parcursă de tren şi frecvenţă acestuia.
Trenurile, de toate categoriile, care circulă pe distanţe lungi pe raza a două sau mai multe regionale vor face parte din serviciile naţionale.
Serviciile suburbane şi urbane sunt reprezentate de trenurile de tip personal care funcţionează pentru a satisface necesităţile de transport ale unui centru urban şi ale zonelor de proximitate.
Serviciile regionale vor fi asigurate de trenurile de tip personal, accelerat şi rapid care circulă pe raza unei regionale de cale ferată.
Încălcarea prevederilor regulamentului se va sancţiona cu amenzi între 5.000 şi 20.000 de lei.