Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă care modifică regimul actual de numire în posturi de înalt funcţionar public şi care stabileşte că mutarea în cadrul unei instituţii poate fi efectuată şi pe un post de nivel inferior, nu doar de aceeaşi categorie, ca în prezent.
În documentul de fundamentare care însoţeşte ordonanţa, obţinut de MEDIAFAX, Guvernul arată că, pentru asigurarea în bune condiţii a activităţii autorităţilor şi instituţiilor publice, sunt stabilite pentru anul 2009, cu titlu de excepţie, o serie de măsuri pentru ocuparea în regim de urgenţă a funcţiilor din categoria înalţilor funcţionari publici exercitate, în prezent, cu caracter temporar.
Ordonanţa elimină termenul maxim de 30 octombrie 2009 până la care legislaţia în vigoare permite ca o funcţie vacantă corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici să poată fi ocupată prin promovarea temporară a unui funcţionar public.
În vara acestui an, Guvernul a decis că, dacă o astfel de funcţie este vacantă, se poate aproba ocuparea cu caracter temporar a postului de către o altă persoană, pe o perioadă de maximum şase luni. Executivul a decis însă atunci că această regulă se aplică până la 30 octombrie 2009.
Noua ordonanţă de urgenţă a Guvernului elimină însă acest termen.
Ordonanţa se referă şi la obligaţia inspectorului şcolar general şi directorului Casei Corpului Didactic de a încheia cu ministrul Educaţiei un contract de management educaţional pe termen de maximum 4 ani, dar nu mai face referire şi la faptul că acele contracte de management aflate în derulare încetează în termen de 15 zile.
"În mod excepţional, detaşarea se poate dispune şi pe o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici dacă funcţionarul îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specailitatea studiilor necesare. În acest caz, detaşarea se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire a funcţionarilor publici care ocupă funcţii din categoria înalţilor funcţionari publici, la propunerea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public detaşat. Funcţionarii publici cu statut special pot fi detaşaţi pe funcţii publice generale echivalente funcţiilor specifice ocupate, cu avizul ANFP", se arată în ordonanţă.
Autorităţile care au prevăzute în statele de funcţii posturi de natură contractuală au obligaţia de a stabili funcţii publice conform legii în vigoare doar dacă cel puţin 70% din atribuţiile fiecărui post presupun exercitarea prerogativelor de putere publică.
"În situaţia în care se constată că atribuţiile posturilor aferente funcţiilor publice nu presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, autorităţile au obligaţia să le transforme în psoturi de natură contractuală în termen de 45 zile de la data constatării. În acest caz, titularul funcţiei publice transformate poate opta, în termen de maximum 15 zile lucrătoare, între ocuparea postului în regim contractual şi eliberarea din funcţia publică", se arată în document.
O altă excepţie introdusă este că, în cazul înalţilor funcţionari public, transferul la cerere poate fi dispus de persoana care are competenţa legală de numire în funcţia publică, la cererea justificată a înaltului funcţionar public şi cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care se găseşte funcţia publică vacantă pe care urmează a fi transferat, cu îndeplinirea condiţiilor de studii şi vechime.
Actul normativ transformă sintagma mutarea definitivă sau temporară "în cadrul altui compartiment", prevăzut de legislaţia în vigoare, în mutarea definitivă sau temporară "pe o altă funcţie publică", inclusiv una vacantă, şi stabileşte că transferul nu mai trebuie să fie efectuat pe o funcţie de aceeaşi categorie, clasă şi grad profesional, ci "pe o funcţie publică echivalentă, de aceeaşi categorie sau de nivel inferior pentru care sunt îndeplinite condiţiile de studii şi vechime".
În cazul înalţilor funcţionari publici, mutarea definitivă se poate dispune de persoana care are competenţa legală de numire, la solicitarea justificată a înaltului funcţionar public.
Ordonanţa stabileşte totodată că exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere vacante sau temporar vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcţionar public care îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime.
În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de către funcţionari publici, inclusiv cu statut special, cu avizul ANFP.
"Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici în condiţiile în care, din motive obiective, funcţia publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate", se arată în actul normativ.
Ordonanţa menţine principiul conform căruia înalţii funcţionari publici sunt supuşi mobilităţii în funcţie şi că refuzul de a se conforma atrage eliberarea din funcţie, dar introduce o nouă regulă care stabileşte că, în acest caz, înaltul funcţionar public intră în coprul de rezervă al funcţionarilor publici şi poate fi redistribuit pe o funcţie publică de conducere sau de execuţie vacantă.
Raportul de serviciu al funcţioanrului public va putea fi suspendat şi dacă acesta lucrează la cabinetul unui primar, preşedinte de consiliu judeţean sau prefect, nu doar la cabinetul unui demnitar ca în prezent, precum şi dacă se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, indiferent de perioadă. Legislaţia în vigoare stabileşte o perioadă mai mare de o lună a concediului, pentru suspendarea raportului de serviciu.
La cererea motivată a funcţionarului public, raportul de serviciu poate fi suspendat pe o perioadă cuprinsă între o lună şi şase luni (faţă de o lună-trei ani în prezent), fără ca perioadele cumulate de suspendare să depăşească trei ani în carierea funcţionarului. Suspendarea se aprobă numai pe baza unor documente justificative.
Funcţionarii publici de execuţie vor avea dreptul de a participa la examenul pentru ocuparea unei funcţii într-o clasă superioară dacă studiile absolvite sunt în specialitatea în care lucrează, dar şi dacă autoritatea sau instituţia publică apreciază că studiile absolvite sunt utile pentru desfăşurarea activităţii.
Promovarea în clasă nu se poate face pe o funcţie publică de auditor sau de consilier juridic.
Evaluarea performanţelor individuale luate în calcul la promovarea în gradul profesional va fi organizată anual
Sunt funcţionari publici de execuţie şi directorul executiv şi directorul executiv adjunct din alte instituţii publice organizate la nivel teritorial, alături de prefectură şi administraţia locală.
În situaţia în care Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici constată că sunt îndeplinite condiţiile legale privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor de recutare şi de promovare în funcţii publice din cadrul autorităţilor şi isntituţiilor publice, se va putea dispune amânarea sau suspendarea concursului.
Promovarea în funcţia publică de execuţie în gradul profesional imediat superior celui deţinut de funcţionarul public se face prin concurs sau examen, organizat semestrial de către autorităţile şi instituţiile publice, prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public, ca urmare a promovării concursului. Fişa postului funcţionarului care a promovat va fi completată cu noi atribuţii.
Autorităţile şi isntituţiile publice au obligaţia de a solicita Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici avizul pentru stabilirea funcţiilor, modificări în structură, transformarea unei funcţii vacante, modificarea calităţii posturilor, înfiinţarea sau desfiinţarea unor funcţii, reorganizarea activităţii. Avizul este prealabil şi obligatoriu.
Instituţiile pot efectua modificări de genul modificărilor în structura funcţiilor publice, transformarea unei funcţii vacante sau modificarea calităţii posturilor o singură dată pe trimestru.