Liderul Federaţiei Mişcare Comercial, Gheorghe Popa, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, că este dispus să reia discuţiile cu Ministerul Transporturilor însă negocierile privind planul de restructurare prin disponibilizări vor începe numai după ce vor fi prezentate măsurile de protecţie socială.
Gheorghe Popa a precizat că nu a ştiut că ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, s-a întâlnit cu directorii generali de la CFR Călători, CFR SA şi CFR Marfă şi cu subsecretarul de stat Constantin Axinia şi le-a cerut reluarea discuţiilor cu sindicatele.
Preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial a spus că este dispus să reia discuţiile cu conducerile CFR, dar a subliniat că negocierile privind planul de restructurare prin disponibilizări vor fi reluate numai după ce Guvernul va prezenta măsurile de protecţie socială care vor fi luate pentru oamenii ce vor fi disponibilizaţi.
"La ultima întâlnire de la CFR Marfă toate federaţiile au stabilit că vom discuta un program de restructurare prin disponibilizare doar atunci când vom şti măsurile de protecţie socială care vor fi luate pentru oamenii care urmează să fie disponibilizaţi. În august a fost promulgată o hotărâre de Guvern care prevede că persoanele disponibilizate de la Ministerul Economiei beneficiază de plăţi compensatorii. Considerăm că trebuie aplicat acelaşi tratament pentru toţi", a mai afirmat Gheorghe Popa.
Liderul sindical a adăugat că sindicaliştii au fost surprinşi că nu au mai fost chemaţi să discute despre cele 18 propuneri făcute.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, s-a întâlnit, marţi, cu directorii de la CFR Călători, CFR SA şi CFR Marfă şi cu subsecretarului de stat Constantin Axinia, constatând că negocierile cu sindicatele au fost oprite. Berceanu le-a transmis că dacă nu se va găsi o soluţie, societăţile nu vor mai avea bani pentru salarii şi vor apela la disponibilizări, caz în care primii vizaţi sunt chiar directorii generali ai operatorilor, adjuncţii acestora şi Constantin Axinia, au declarat pentru MEDIAFAX surse din Ministerul Transporturilor.
La începutul lunii septembrie, sindicatele feroviare au propus conducerilor CFR SA, CFR Marfă şi CFR Călători un set de 18 măsuri pentru redresarea căii ferate şi au anunţat că aşteaptă, până la 13 septembrie, răspunsul acestora.
Printre măsurile propuse de sindicalişti se numără eliminarea discrepanţelor taxei de acces pe infrastructura rutieră şi feroviară, interzicerea transporturilor de mărfuri periculoase pe drumuri, dezvoltarea transportului combinat RO-LA şi a transportului containerelor.
O altă măsură propusă a fost ca pe liniile operabile statul să nu mai plătească subvenţii pentru operatorii privaţi. De asemenea, sindicatele au solicitat rezilierea contractelor cu firmele de pază.
Alte propuneri au fost eliminarea accizei la motorină, elaborarea unor acte normative pentru descurajarea călătoriilor frauduloase, trecerea activităţii de exploatare a reviziilor de vagoane la CFR SA şi statul să plătească şi întreţinerea infrastructurii, nu doar reparaţiile capitale ca până în prezent.
Ministerul Transporturilor, acţionarul majoritar al CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă, vrea să disponibilizeze aproximativ 11.000 de angajaţi de la căile ferate. Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, în luna august, că sindicatele feroviare sunt de acord cu disponibilizările doar dacă vor avea loc anul viitor şi cu condiţia plăţii a 24 de salarii compensatorii.