Consiliul Naţional de Integritate (CNI) a adoptat, în şedinţa de miercuri, o recomandare pentru conducerea Agenţiei de a desecretiza, "măcar parţial", ghidul de proceduri după care lucrează inspectorii de integritate, în prezent clasificat ca secret de serviciu.
Iniţiativa i-a aparţinut lui Tiberius Tănase, membru al CNI, for care veghează la respectarea independenţei operaţionale a ANI. Tănase şi-a argumentat-o, arătând că, odată desecretizate, procedurile interne ale ANI ar putea fi îmbunătăţite.
"Vă propun să analizăm desecretizarea - măcar parţială - a ghidului de proceduri după care lucrează inspecţia de integritate", a propus Tiberius Tănase. CNI a decis, cu zece voturi "pentru" şi două abţineri, să transmită ANI o recomandare în acest sens.
În prezent, prin ordin al preşedintelui ANI, ghidul conţinând procedurile de lucru ale inspectorilor de integritate este secret de serviciu.
Secretarul geneal al ANI, Horia Georgescu, prezent în sala în care s-a ţinut şedinţa de miercuri a CNI, a explicat membrilor forului că secretul ghidului "protejează şi responsabilizează inspecţia" şi asigură confidenţialitatea cercetărilor din dosarele de investigat.
"Nu este nimic spectaculos acolo. Documentul poate fi privit ca un cod de conduită al inspectorului de integritate, dacă vreţi. Practic, acolo scrie că, dacă merge cu cineva la o bere, inspectorul nu are voie să răspundă niciunei întrebări legate de vreun dosar pe care-l are în lucru", a afirmat Georgescu.
El a arătat apoi că simplul fapt că ghidul este un document secret, "a cărui divulgare şi încălcare are un alt caracter decât acela al încălcării unor dispoziţii interne din Regulamentul de Ordine Interioară", protejează împotriva unor eventuale scurgeri de informaţii.
Desecretizarea ghidului de proceduri după care funcţionează inspecţia de integritate a fost cerută în repetate rânduri de societatea civilă, cei mai vocali în acest sens fiind reprezentanţii Transparency International România, solicitării lor publice în acest sens din anul 2008 raliindu-se alte patru ONG-uri.