Circa 90% dintre români îşi petrec timpul liber, după o zi de muncă sau studiu, în faţa televizorului, majoritatea merg la cumpărături, în special pentru alimente, cel puţin o dată pe săptămână, şi foarte mulţi preferă să asculte muzică, indică un studiu realizat de GfK România.
Pe de altă parte, studiul indică faptul că 39% dintre români nu citesc niciodată cărţi, în timp ce 41% dintre ei desfăşoară această activitate cel mult o dată pe lună.
Circa 40% dintre români sunt mulţumiţi de timpul liber de care dispun, 30% spun că au prea mult timp liber, în timp ce alţi 30% declară că nu au suficient timp liber.
Televizorul se află pe primul loc ca opţiune de petrecere a timpului liber, fiind preferat de 90% dintre români, pe următoarele locuri aflându-se mersul la cumpărături cel puţin o dată pe săptămână, valabil pentru 75% din populaţie, şi ascultarea muzicii, preferată în special de tinerii cu vârste între 15 şi 34 de ani, necăsătoriţi şi cu venituri pe gospodărie de peste 2.000 de lei, care nu au responsabilităţi casnice.
Românii preferă să se relaxeze împreună cu prietenii, 40% dintre ei având musafiri acasă cel puţin o dată pe săptămână. Studiul remarcă faptul că românii cei mai sociabili sunt cei din Transilvania, urmaţi de cei din vestul ţării şi Moldova.
Gătitul este o activitate zilnică pentru aproape jumătate dintre români, în special pentru femei, deşi 20% dintre respondenţi au declarat că nu gătesc niciodată. Pe lângă gătit, alte preocupări în rândul populaţiei sunt cititul ziarelor şi al revistelor, cumpărăturile de produse nealimentare sau alte îndeletniciri în grădină sau în curte.
În ceea ce priveşte mişcarea, 60% dintre români au declarat că nu fac sport niciodată. Pe agenda majorităţii respondenţilor nu figurează prea des nici mersul la spectacole, concerte sau vizitarea unui muzeu, a unei expoziţii de artă, dar nici mersul în discoteci, cluburi de noapte sau restaurante şi cinematografe.
Între mai mulţi bani şi mai mult timp liber, două treimi dintre români ar alege mai mulţi bani. Timpul liber este dorit mai ales de persoane cu vârste de 45 şi 54 de ani, cu studii superioare.
Informaţiile referitoare la preferinţele românilor provin din GfK Omnibus, un studiu realizat lunar, fiind reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste. Eşantionul a inclus 1.098 de persoane din zona urbană şi rurală, studiul fiind realizat în perioada 2 - 20 iunie 2009.