Două asociaţii de transport din România reclamă "abuzuri" ale autorităţilor ungare în relaţia cu şoferii români de camioane, ei organizând, vineri, o "conferinţă de presă de protest" la intrarea în vama Nădlac, în remorca unui TIR, la care a participat şi presa ungară.
Reprezentanţii celor două organizaţii, Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Asociaţia Patronală Europa 2002 (APTE 2002), au prezentat un memoriu pe care l-au trimis, recent, autorităţilor române, ungare şi europene, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"E o încercare disperată de a trage atenţia Europei asupra tratamentului inuman la care suntem suspuşi, noi, transportatorii, începând cu 2007, la intrarea în Ungaria", se arată în memoriul trimis comisarului european pentru Transporturi, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din România şi reprezentantului permanent al României pe lângă Uniunea Europeană, Mihnea Ioan Motoc.
Preşedintele FORT, Augustin Hagiu, a declarat jurnaliştilor că transportatorii "nu mai sunt dispuşi să suporte abuzurile autorităţilor ungare", afirmând că un şofer lituanian s-a sinucis, în urmă cu două săptămâni, în vama ungară Nagylak, în urma "tratamentului inuman la care a fost supus".
"A fost găsit spânzurat în TIR. După toate constatările, a fost supus unui tratament inuman şi abuziv din partea autorităţilor de control ungare, care i-au aplicat o amendă de 4.500 de euro", a spus Hagiu.
Preşedintele FORT susţine că nemulţumirea principală este aceea că transportatorii români "sunt vânaţi în Ungaria", afirmând că dovada este prezentată chiar în statisticile statului vecin, "care arată că 40 la sută din amenzile aplicate pe teritoriul Ungariei sunt pentru transportatori români".
Transportatorii mai afirmă că şoferilor români "li se găsesc motive pentru a fi amendaţi" imediat ce trec graniţa, cele mai frecvente sancţiuni fiind pentru nerespectarea timpilor de odihnă, înregistraţi de aparatul tahograf, sau de depăşirea tonajului.
"Ungurii fac exces de zel în aceste două chestiuni, pentru că sunt situaţii motivate în care şoferii sunt totuşi amendaţi. Uneori nu se pot respecta timpii chiar din vina autorităţilor de control din Ungaria, care fie se mişcă greu, fie închid frontiera câteva ore invocând probleme tehnice. În acest timp, şoferii staţionează şi formează cozi pe teritoriul României, iar aparatele tahograf înregistrează", a declarat Miron Sporea, vicepreşedinte APTE 2002.
Reclamanţii afirmă că autorităţile ungare nu permit contestarea amenzilor, "care ajung şi la 21.000 de euro pentru câteva minute de întârziere pe tahograf" şi sechestrează autocamioanele cu mărfuri cu tot până la achitarea amenzilor.
Potrivit acestora, maghiarii aplică foarte multe amenzi pentru depăşirea tonajului, "manipulând cântarele pentru a ieşi mai mare tonajul".
"Am avut situaţii în care la 20 de camioane s-a constatat tonaj mai mare, ceea ce e imposibil. Manipulează cântarul doar ca să dea amenzi. Există diferenţe de câteva tone între cântarul de la ieşirea din România şi cel din Ungaria", a afirmat Miron Sporea.
El a adăugat că în alte situaţii maghiarii declară că este stricat cântarul, astfel că transportatorii nu pot verifica greutatea mărfii la intrarea în ţară, apoi fiind opriţi şi amendaţi pe teritoriul statului vecin sau la ieşirea spre Austria.
Reprezentanţii APTE 2002, care are sediul în Arad şi reprezintă circa 200 de firme din ţară ce deţin peste 5.000 de camioane, au declarat că şoferii români sunt discriminaţi faţă de cei maghiari, pe teritoriul Ungariei, primind amenzile maxime pentru aceleaşi nereguli pentru care maghiarii primesc amenzi minime.
Liderii transportatorilor afirmă că au sesizat "numeroasele abuzuri", dar şi "excesul de zel" autorităţilor competente din România şi Ungaria, fără a fi luaţi în seamă, motiv pentru care iau în calcul acţiuni radicale.
"Autorităţile române pleacă capul în faţa Ungariei, dar noi nu mai suntem dispuşi să îndurăm acest tratament. Transporturile trebuie să se desfăşoare cât mai liber în Europa, iar noi ne gândim să ocolim Ungaria, existând şi alte rute care duc spre Comunitatea Europeană. Sau putem traversa Ungaria în coloane de câte zece sau douăzeci de camioane, pentru că suntem mai greu de abuzat", a afirmat Hagiu.
Reprezentanţii celor două organizaţii spun că, din punctul lor de vedere, acţiunile autorităţilor ungare nu au legătură cu etnia, "scopul fiind de a aduce cât mai mulţi bani la buget şi de a stăvili valul de transportatori români care au curse în UE, astfel ca transportatorii maghiari să preia aceste curse".
În ultimii doi ani, APTE 2002 a acuzat în mai multe rânduri că şoferii români sunt "vânaţi" imediat ce trec graniţa în Ungaria şi că primesc amenzi "abuzive".
În luna aprilie 2008, peste 250 de camioane au blocat centura rutieră a municipiului Arad, parte a DN 7, şoferii dorind să atragă atenţia asupra acestor probleme pe care spun că le au în ţara vecină.