Circa 60% dintre românii în vârstă de peste 15 ani nu intenţionează să plece în concediu în 2009, pondere similară cu cea de anul trecut, se arată într-un studiu al companiei de cercetare GfK România.
"Obiceiurile de vacanţă ale românilor legate de destinaţii şi transport nu se modifică semnificativ în acest an, cel puţin la nivel declarativ, deşi România trece printr-o perioadă plină de schimbări. În jur de 60% dintre românii cu vârste peste 15 ani nu intenţionează să îşi ia concediu în 2009, păstrându-şi obiceiurile de anul trecut. Aceştia sunt mai degrabă persoane cu vârste peste 55 de ani, din Moldova şi Oltenia, din mediul rural, cu studii primare şi venituri pe familie mai mici de 1.000 lei", se arată în studiu.
Cei care pleacă în concediu beneficiază în medie de două săptămâni şi jumătate libere pe an, iar lunile iulie şi august reprezintă cel mai des aleasă perioadă pentru petrecerea vacanţei.
Staţiunile aflate la malul mării, atât din ţară, cât şi din străinătate sunt considerate cele mai atractive, fiind alese de 39% dintre cei care iau vacanţă şi anul acesta.
Muntele reprezintă de asemenea un punct de atracţie pentru 22% dintre persoanele care au concediu, în special pentru cei din Dobrogea şi Bucureşti.
"Circa 13% dintre români nu s-au decis încă unde vor petrece vacanţa, iar 20% ştiu sigur că vor sta acasă deoarece situaţia financiară nu le permite o altă opţiune", se mai arată în studiul citat.
În topul destinaţiile de vacanţă, litoralul românesc ocupă primul loc.
Deşi cei mai mulţi aleg România pentru petrecerea concediului, când vine vorba de a călători în străinătate Turcia, Italia, Grecia şi Spania, sunt, atât în 2008 cât şi în 2009, cele mai vizitate destinaţii.
Maşina, personală sau a prietenilor, reprezintă principalul mijloc de transport ales pentru a ajunge la destinaţiile stabilite, peste jumătate dintre românii care pleacă în vacanţe optând pentru această modalitate.
Trenul şi autocarul sunt luate în considerare într-o mai mică măsură ca opţiuni de deplasare, fiind folosite de 20% dintre cei care intenţionează să plece în concediu, în timp ce avionul este ales de 9%.
Proporţia celor nehotărâţi încă asupra variantei de transport ajunge la 17%.
Informaţiile provin din GfK Omnibus, studiu realizat lunar de compania de cercetare GfK România.
Eşantionul este format din 1095 persoane din zona urbană şi rurală, iar culegerea datelor a fost realizată în perioada 2-20 iunie 2009.
GfK România este cel mai mare institut de cercetare de piaţă din România, cu o cifră de afaceri de 9,1 milioane euro în 2008. Înfiinţat în 1934, grupul GfK este unul dintre liderii mondiali în domeniul cercetărilor de piaţă, cu 130 reprezentanţe, birouri şi participări active în peste 90 de ţări şi aproximativ 10.000 de angajaţi.