Modificarea legislaţiei privind taxa auto va genera o "brambureală totală", iar decizia Comisiei Europene (CE) de a soma România să schimbe legea "este ciudată", deoarece organismul european a fost de acord cu varianta actuală a taxei, a declarat pentru MEDIAFAX preşedintele APIA, Ernest Popovici.
"Dacă o să se înceapă iar modificarea legislaţiei o să fie o brambureală totală. (...) Atunci când s-a modificat taxa oficialii europeni s-au uitat pe modificări şi au fost de acord. Mi se pare anormală o astfel de reacţie (somaţia de joi - n.r.) din partea celor de acolo şi este cel puţin ciudat", a declarat şeful Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România.
El a adăugat că protecţia industriei auto autohtone a făcut obiectul unor finanţări importante în diferite state europene şi că legislaţia prind taxarea maşinilor este mai severă în alte ţări decât în România.
"În alte ţări ale Uniunii Europene există reguli care sunt chiar mai stricte decât ce există la noi în legislaţie şi, din câte ştiu eu, protecţia industriei auto autohtone a făcut obiectul unor finanţări mari în diferite state UE", a arătat Popovici.
El a spus că APIA va studia somaţia pentru că vrea să vadă care sunt argumentele CE.
"Un lucru este clar - orice modificare de legislaţie dă peste cap un sistem întreg", a mai spus preşedintele APIA.
CE a transmis, joi, României o scrisoare de somare în cazul taxei auto, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, cerând modificarea legislaţiei în domeniu pe considerentul că sistemul actual creează o discriminare şi protejează industria internă de autovehicule noi. Comisia Europeană consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa pe poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru anumite maşini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor maşini de ocazie, protejând industria naţională a autovehiculelor noi.
Solicitarea a fost transmisă sub forma unei "scrisori de somare", prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, CE avertizând că, dacă nu primeşte un răspuns satisfăcător în termen de două luni, poate trece la a doua etapă a procedurii, de emitere a unui aviz motivat, şi, în final, poate prezenta cazul în faţa Curţii de Justiţie.
Conform legislaţiei actuale, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008-15 decembrie 2009.
"Comisia a primit un număr foarte mare de plângeri în urma acestor modificări din legislaţia românească. Comisia sprijină măsurile politice care urmăresc promovarea maşinilor mai puţin poluante. În calitate de gardian al tratatelor însă, Comisia trebuie să se asigure că aceste măsuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Din acest punct de vedere, modul în care este formulată legislaţia românească pare a avea un efect protecţionist la nivelul industriei naţionale a autovehiculelor noi", precizează Comisia Europeană.
În conformitate cu jurisprudenţa constantă a Curţii de Justiţie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferenţiată a unor produse similare, cu condiţia ca aceasta să se bazeze pe criterii obiective şi să nu aibă ca efect protejarea producţiei naţionale. În opinia Comisiei, criteriul "primei înmatriculări" nu este o cerinţă pe deplin obiectivă, deoarece nu ţine seama de "calitatea intrinsecă" a maşinilor, ceea ce poate conduce la discriminarea maşinilor de ocazie provenite din alte state membre.