Taxa auto nu limitează vânzarea de maşini rulate, pentru că acestea reprezintă două treimi din piaţă, iar Ministerul Mediului ar trebui să răspundă dur somaţiei CE privind modificarea taxei auto, printr-o ofensivă legislativă de protecţie a mediului, apreciază preşedintele ACAROM, Constantin Stroe.
"Este efectiv surprinzătoare decizia Comisiei. Este de neînţeles. Când fac această afirmaţie am în vedere faptul că volumul automobilelor noi înseamnă o treime din totalul pieţei, ceea ce înseamnă că celelalte două treimi sunt ocupate de maşini second-hand. Cu toate măsurile luate, programul «Rabla» şi această taxă, piaţa maşinilor noi este o piaţă îngheţată. Deci unde este discriminarea?", a declarat pentru MEDIAFAX şeful Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe, care ocupă şi funcţia de vicepreşedinte al Automobile Dacia.
CE a transmis, joi, României o scrisoare de somare în cazul taxei auto, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, cerând modificarea legislaţiei în domeniu pe considerentul că sistemul actual creează o discriminare şi protejează industria internă de autovehicule noi. Comisia Europeană consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa pe poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru anumite maşini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor maşini de ocazie, protejând industria naţională a autovehiculelor noi.
"Dacă ne raportăm doar la piaţa auto din România, luând exemplul singurului producător din ţară, Dacia, oamenii ar fi muncit de la începutul anului şi până acum doar 18 zile lucrătoare. Dacă se mai adaugă şi o modificare a taxei, ar scădea şi mai mult volumul maşinilor noi vândute în România. Dacă n-ar fi fost exportul, industria auto din România ar fi sucombat, iar o modificare a taxei ar avea efecte catastrofale pentru industria de furnizori", a spus Stroe.
El a adăugat că Ministerul Mediului trebuie să răspundă dur Comisiei Europene, printr-o lege generală privind protecţia mediului, nu doar printr-o modificare a taxei auto.
"Eu cred că Ministerul Mediului a trebui să fie într-o ofensivă dură, cu o taxă de poluare generală care să ţină cont de toate cerinţele Uniunii Europene în materie de mediu, nu numai de taxă auto, pentru că tot Uniunea Europeană ne spune că trebuie să participăm activ la diminuarea poluării globale. O să vedeţi că atunci lucrurile vor fi mai dure decât acum", a arătat preşedintele ACAROM.
El a menţionat că taxa pe poluare auto actuală "nu este perfectă", dar că ea "a liniştit" atât producătorii şi importatorii de maşini noi, dar şi pe cei care s-au ocupat şi se ocupă de comerţul cu maşini second-hand.
Stroe a spus că este posibil ca Executivul european să fi apelat la somaţia de joi pentru că taxa auto din România este în contradicţie cu măsurile anticriză luate în alte ţări europene şi pentru că la maşinile noi Euro 4 nu se plăteşte niciun fel de taxă.
"Probabil că acestea sunt motivele pentru care Comisia Europeană, uneori ruptă complet de realitate, vrea să aplice procedura de infringement pentru România - modul de aplicare a taxei de poluare auto", a spus Stroe.
Solicitarea de modificare a legislaţiei privind taxa auto a fost transmisă României sub forma unei "scrisori de somare", prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, CE avertizând că, dacă nu primeşte un răspuns satisfăcător în termen de două luni, poate trece la a doua etapă a procedurii, de emitere a unui aviz motivat, şi, în final, poate prezenta cazul în faţa Curţii de Justiţie.
Conform legislaţiei actuale, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008-15 decembrie 2009.
"Comisia a primit un număr foarte mare de plângeri în urma acestor modificări din legislaţia românească. Comisia sprijină măsurile politice care urmăresc promovarea maşinilor mai puţin poluante. În calitate de gardian al tratatelor însă, Comisia trebuie să se asigure că aceste măsuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Din acest punct de vedere, modul în care este formulată legislaţia românească pare a avea un efect protecţionist la nivelul industriei naţionale a autovehiculelor noi", precizează Comisia Europeană.
În conformitate cu jurisprudenţa constantă a Curţii de Justiţie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferenţiată a unor produse similare, cu condiţia ca aceasta să se bazeze pe criterii obiective şi să nu aibă ca efect protejarea producţiei naţionale. În opinia Comisiei, criteriul "primei înmatriculări" nu este o cerinţă pe deplin obiectivă, deoarece nu ţine seama de "calitatea intrinsecă" a maşinilor, ceea ce poate conduce la discriminarea maşinilor de ocazie provenite din alte state membre.