România a avut în 2008 cea mai mare creştere din UE a mortalităţii în urma accidentelor auto, cu un avans de 10% faţă de 2007, şi se află pe locul al treilea într-un clasament al statelor cu cea mai mare rată a deceselor la un milion de locuitori, fiind devansată de Lituania şi Polonia.
În România au decedat în accidente rutiere 3.063 de persoane anul trecut, faţă de 2.794 în 2007.
"Această creştere este suficient de mare ca să furnizeze informaţii clare că rata mortalităţii a crescut", arată un studiu al Consiliului European pentru Transport Sigur (European Transport Safety Council - ETSC).
Rata deceselor din România provocate de accidente auto a crescut cu 26,7% în intervalul 2001-2008, de la 112 la 142 de cazuri la un milion de locuitori.
La nivelul Uniunii Europene (UE) au decedat 79 de persoane la un milion de locuitori anul trecut din cauza accidentelor auto, în timp ce rata mortalităţii era de 113 oameni la un milion de locuitori în 2001. Astfel, la nivelul UE s-a înregistrat o scădere de 30% a mortalităţii.
Cele mai bune rezultate le-au consemnat Malta, Suedia şi marea Britanie, cu o rată a deceselor de 37, 43, respectiv 44 de cazuri la un milion de locuitori. La mică distanţă se plasează Olanda, cu 46 de decese la un milion de locuitori.
Anul trecut au decedat 39.000 de persoane în UE din cauza accidentelor rutiere, cu 15.000 de oameni, respectiv 28% mai puţini decât în 2001, când numărul total al celor care şi-au pierdut viaţa în accidente de maşină se ridica la 54.400 de persoane.
"Cu toate acestea, datele arată că Uniunea Europeană este departe de ţinta de 25.000 de cazuri de deces ca urmare a accidentelor auto pe care a fixat-o pentru 2010 şi, cel mai probabil, va rata acest obiectiv", se arată în raport.
În ceea ce priveşte securitatea automobilelor, studiul arată că 53% dintre maşinile vândute anul trecut în UE au obţinut cinci stele din cinci posibile la testele efectuate Euro NCAP.
În România cele mai multe maşini achiziţionate anul trecut (circa 30%) au trei stele, urmate îndeaproape de cele cu patru şi cinci stele.
Totodată, România este ţara în care au fost cumpărate anul trecut cele mai puţine maşini de cinci stele, aproximativ 25% din totalul vânzărilor, faţă de celelalte state din UE.