Mai mult de opt din zece apeluri la serviciul de urgenţă 112 înregistrate de la începutul acestui an au fost false, cei mai mulţi dintre cei care au apelat în glumă, nu au vorbit sau au înjurat operatoarele fiind localizaţi în Capitală, conform unor date prezentate joi.
Reprezentanţii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS) au prezentat, joi, într-o conferinţă de presă, o campanie lansată de Centrul pentru Politici şi Servicii de Sănătate, în parteneriat cu Fundaţia SMURD, ce are drept scop reducerea numărului de apeluri false la serviciul de urgenţă 112.
Campania îşi propune să-i informeze pe români despre cum să folosească eficient şi corect numărul de urgenţă 112.
"De la începutul anului şi până acum s-au înregistrat 10.584.916 apeluri la numărul de urgenţă 112, din care 8.691.806 au fost false. Existenţa unui număr mare de apeluri false către serviciul 112, făcute de persoane care nu înţeleg importanţa acestuia, poate duce la pierderea vieţii altor oameni aflaţi în pericol care, din cauza apelurilor false sau a glumelor proaste, nu pot solicita sau primi ajutor în momentul de care au nevoie", a declarat Marcel Opriş, directorul STS, prezent la conferinţa de presă de joi alături de preşedintele Fundaţiei SMURD, subsecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii Raed Arafat.
Înaintea campaniei, partenerii au realizat un studiu care să scoată în evidenţă modul în care românii folosesc serviciul 112. Datele sondajului, prezentat tot în conferinţa de presă de joi, arată că peste 84 la sută dintre români ştiu despre existenţa numărului unic de urgenţă, în vreme ce şapte din zece respondenţi se declară informaţi despre modul în care trebuie folosit serviciul 112.
Conform sondajului, a crescut şi numărul celor care declară că au folosit numărul de urgenţă 112. Dacă în 2006 doar şase la sută dintre români afirmau că au folosit serviciul 112, în 2009 procentul s-a dublat, ajungând la 12,4.
Realizat pe un eşantion de 1.214 persoane cu vârste de peste 15 ani, cu o marjă de eroare de plus/minus trei procente, sondajul arată că 61,2 la sută dintre români ştiu că apelurile false la 112 se sancţionează cu amendă. Totuşi, potrivit lui Opriş, numărul apelurilor false rămâne o problemă pentru buna funcţionare a sistemului.
Reprezentanţii STS au explicat că marea majoritate a autorilor apelurilor false folosesc cartele pre-paid, neputând fi astfel identificaţi. Totuşi, cei care sunt găsiţi sunt amendaţi de poliţişti sau jandarmi.
"STS nu amendează. Noi doar administrăm sistemul din punct de vedere al operabilităţii acestuia şi atât. Nu avem o statistică referitoare la numărul celor amendaţi, însă eforturile de a-i prinde şi a-i sancţiona s-au intensificat", a spus Opriş.
Având în vedere datele care reies din studiu, cei trei parteneri au decis să concentreze campania pe mediul şcolar, elevii din peste 50 de şcoli urmând să primească informaţii, pliante şi detalii despre funcţionarea 112.