Campania pentru alegerile europarlamentare, care a început în data de 8 mai, la ora 0.00, se încheie sâmbătă, la ora 7.00, alegătorii fiind aşteptaţi la vot, duminică, pentru a-i desemna pe cei 33 de reprezentanţi ai României în Parlamentul European.
Potrivit Legii 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, campania electorală începe cu 30 de zile înainte de ziua votării şi se încheie în dimineaţa zilei de sâmbătă care precedă scrutinul, la ora 7.00.
După încheierea campaniei electorale, se interzice difuzarea de mesaje electorale în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice ori private, precum şi prin intermediul unor vehicule special amenajate.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării, este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.
În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării. Pot efectua sondaje de opinie la ieşirea de la urne institutele de sondare a opiniei publice sau societăţile comerciale ori organizaţiile neguvernamentale care au în obiectul de activitate realizarea de sondaje de opinie şi care sunt acreditate de Biroul Electoral Central în acest sens. Operatorii de sondaj ai acestora au acces, în baza acreditării instituţiei pentru care lucrează, în zona de protecţie a secţiei de votare, fără a avea acces în interiorul localului secţiei de votare.
Continuarea propagandei electorale după încheierea acesteia, precum şi sfătuirea în ziua votării a alegătorilor la sediul secţiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit partid politic, alianţă politică, alianţă electorală, organizaţie a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale ori candidat independent constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă între 1.500 şi 4.500 de lei.
Legea interzice, de asemenea, purtarea pe durata votării, de către membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare, persoanele însărcinate cu paza sau de către persoanele acreditate, de ecusoane, insigne ori alte însemne de propagandă electorală. Încălcarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei.
În audiovizual, campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, începută în ziua de 8 mai 2009, ora 00.00, se încheie de asemenea în ziua de 6 iunie 2009, ora 07.00, potrivit Deciziei CNA 391 din martie 2009.
Televiziunile şi radiourile publice şi private au putut difuza în campania electorală emisiuni de promovare electorală, emisiuni de dezbatere şi spoturi electorale. Emisiunile de promovare şi spoturile electorale au putut fi difuzate contra cost la posturile comerciale şi gratuit la posturile publice.
CNA a aplicat în campania pentru europarlamentare 9 amenzi în cuantum de 25.000 de lei, cele mai multe amenzi fiind date postului OTV, care trebuie să plătească 7.500 de lei pentru nerespectarea legislaţiei audiovizuale privind reflectarea campaniei pentru Parlamentul European.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a prezentat, în şedinţa de joi, un bilanţ al sancţiunilor acordate posturilor TV în intervalul 24 aprilie - 4 iunie, în campania şi precampania pentru alegerile europarlamentare. Astfel, Consiliul a aplicat, în perioada 23 aprilie - 4 iunie, un număr total de 33 de sancţiuni posturilor TV - 9 amenzi în cuantum de 25.000 de lei şi 24 de somaţii publice -, pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale privind campania electorală pentru alegerile europarlamentare (Decizia nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European).
Potrivit preşedintelui CNA, Răsvan Popescu, sancţiunile aplicate de Consiliu în campania pentru europarlamentare au urmărit prezentarea într-un mod echilibrat, de către posturile de televiziune şi radio, a competitorilor electorali. "În condiţiile în care posturile de televiziune şi radio au manifestat un interes mai redus faţă de această campanie decât faţă de alte alegeri, sigur că şi sancţiunile date de CNA au fost mai puţine. Acestea au urmărit realizarea unui echilibru între competitorii electorali, lucru care, în mare măsură, s-a realizat", a declarat pentru MEDIAFAX Răsvan Popescu, preşedintele CNA.
OTV este postul de televiziune care a primit cele mai multe sancţiuni de la CNA pe parcursul campaniei electorale pentru europarlamentare. Astfel, OTV a primit două amenzi în campanie, de 5.000 de lei, respectiv 2.500 de lei, însumând un total de 7.500 de lei pentru nerespectarea legislaţiei privind reflectarea campaniei pentru europarlamentare. În plus, televiziunea condusă de Dan Diaconescu a primit şi două somaţii publice în campania pentru alegerile europarlamentare.
Topul televiziunilor care au primit cel mai multe sancţiuni în campanie este continuat de Realitatea TV şi B1 TV, care au primit câte 2 amenzi de câte 5.000 de lei fiecare şi câte o somaţie publică.
Şi Antena 3 a primit o amendă de 2.500 de lei de la CNA, postul fiind somat public de două ori de către Consiliu, pentru nerespectarea legislaţiei audiovizuale privind campania.
În plus, în campania pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European, CNA a mai acordat 2 amenzi de câte 2.500 de lei postului Televiziunea Târgovişte, dar şi 16 somaţii publice unor televiziuni locale.
În perioada de precampanie electorală, CNA a somat public postul OTV şi televiziunea locală RTT Braşov.
În perioada campaniei, CNA nu a sancţionat niciun post de radio pentru încălcarea Deciziei nr. 391 din 26 martie 2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România ai Parlamentului European.
Un număr total de 128 de televiziuni centrale şi locale, printre care Antena 2, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Etno TV, Money Channel, Naţional TV, N24, OTV, Prima TV, Realitatea TV şi Taraf TV, au difuzat emisiuni electorale în această campanie. Acestora li se adaugă 154 de posturi de radio şi 68 de posturi transmise doar pe cablu, care au informat CNA că vor acoperi campania prin emisiuni specifice.
Televiziunilor şi radiourilor private care difuzează emisiuni specifice în campania electorală li s-au adăugat posturile Societăţii Române de Televiziune (SRTv) şi Societăţii Române de Radiodifuziune (SRR), care transmit emisiuni electorale potrivit legislaţiei în vigoare.
Poliţia Română a anunţat, luni, că de la începutul campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare au fost date 106 sancţiuni contravenţionale, valoarea amenzilor fiind de 34.340 de lei.
Din cele 106 amenzi, 99 sunt pentru încălcarea dispoziţiilor Legii 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, două pentru nerespectarea prevederilor Legii 195/2000 privind circulaţia pe drumurile publice şi cinci pentru Legea 61/1991 privind ordinea şi liniştea publică.
De asemenea, de la începutul campaniei electorale au fost constatate şi 14 infracţiuni, a precizat sursa citată.
Cele mai multe astfel de incidente au fost semnalate în municipiul Bucureşti (11) şi în judeţele Dâmboviţa (12), Dolj (nouă) şi Galaţi (şapte). În judeţele Bacău, Bistriţa-Nasăud, Caraş-Severin, Constanţa, Gorj, Harghita, Maramureş, Mureş, Satu-Mare, Teleorman, Timiş, Tulcea şi Vâlcea nu a fost înregistrat niciun asemenea eveniment.