În proiect se arată că evaluarea elevilor dobândeşte în mod prioritar funcţia formativă de a optimiza învăţarea prin intervenţii remediale sau planuri individualizate de învăţare. La fiecare final de ciclu curricular vor fi evaluate competenţele dobândite.
La finalul învăţământului preşcolar se face evaluarea competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale şi vor fi stabilite planurile de intervenţie remedială, potrivit proiectului elabroat de Comisia prezidenţială.
La finalul clasei a II-a se evaluează, la nivelul fiecărei şcoli, măsura în care elevii au dobândit scris-cititul şi matematica şi se stabilesc planurile individualizate de învăţare pe care învăţătorii le pun în aplicare până în clasa a IV-a. Totodată, se creează Portofoliul de educaţie al elevului şi se face un raport detaliat către părinţi, se mai arată în proiect.
La finalul clasei a IV-a, pe un eşantion reprezentativ, va fi realizată o evaluare din partea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, pentru a diagnostica performanţele învăţământului primar, prin probe similare testelor internaţionale curente.
La finalul clasei a VI-a, fiecare şcoală îşi va evalua elevii pentru a realiza apoi cu ei o învăţare individualizată şi pentru a avea baza de orientare spre un anumit tip de liceu.
Proiectul mai prevede că la finalul clasei a IX-a a învăţământului obligatoriu va fi evaluat la nivel naţional gradul de achiziţie a competenţelor de bază prin teste de tip PISA şi calificative.
Evaluarea va fi făcută prin sisteme şi punctaje similare testelor internaţionale şi prin calificative. Evaluarea competenţelor de utilizare a calculatorului va fi realizează atât la finalul învăţământului obligatoriu, cât şi la finalul liceului.
De asemenea, proiectul prevede şi că elevii pot susţine bacalaureat internaţional.