"Atacăm ordonanţa pe contencios administrativ, apoi la Curtea Constituţională, urmând să se sesizăm Organizaţia Internaţională a Muncii în două săptămâni", a spus preşedintele "Cartel Alfa", Bogdan Hossu.
Şi liderul Sindicatului Naţional al Funcţionarilor Publici (SNFP), Sebastian Oprescu, a spus că, luni, va sesiza Avocatul Poporului în vederea atacării la Curtea Constituţională a OUG privind numirea politică a şefilor de deconcentrate, publicată, miercuri seară, în Monitorul Oficial.
În urmă cu o zi, preşedintele Alianţei "Sed Lex", Vasile Marica, declara că, luni, se va lua o decizie în cadrul Comitetului Director cu privire la atacarea acestei ordonanţe.
Ordonanţa de urgenţă care modifică procedurile de conducere a serviciilor deconcentrate a fost publicată în Monitorul Oficial miercuri seara şi prevede desfiinţarea posturilor de conducere din aceste servicii în termen de 32 zile.
Ordonanţa privind deconcentratele este aplicată începând de joi, deoarece a intrat în vigoare odată cu publicarea în Monitor, şi permite înlocuirea tuturor şefilor de servicii, notificarea fiind trimisă acestora în două zile pentru a respecta atât 30 zile de preaviz, cât şi cele 32 zile din ordonanţă.
Conform actului normativ, urmează să fie schimbaţi şefii de servicii deconcentrate subordonate Ministerelor Sănătăţii, Culturii, IMM, Muncii, Tineretului şi Sportului, Finanţelor, Agriculturii, Mediului, Secretariatul General al Guvernului, Economiei şi Comunicaţiilor, incluzând astfel direcţii şi case de sănătate publică, direcţii de muncă, secţii judeţene ale Gărzii Financiare, direcţii agricole.
Pentru serviciile publice deconcentrate, vor fi înfiinţate funcţii de director coordonator şi director coordonator adjunct, în care numirile vor fi decise pe baza unui proiect de management redactat pe o perioadă de maximum patru ani, prin care să fie propuse soluţii de rezolvare a problemelor din domeniu. Va fi încheiat şi un contract de management, tot pentru maximum patru ani, cu indicatori de performanţă.
Ordonanţa de schimbare a conducerii deconcentratelor nu a fost prezentată societăţii civile şi ONG înaintea adoptării, iar procedura va fi aplicată şi pentru hotărârea privind contractul noilor şefi, lipsa transparenţei fiind justificată de autorităţi prin "evitarea atingerii interesului public".
Ordonanţa de urgenţă care permite schimbarea conducerii serviciilor deconcentrate a fost aprobată, miercuri, de Executiv, iar hotărârea privind modelul-cadru al contractului de management urmează să primească avizul Guvernului săptămâna viitoare, în nota de fundamentare a ambelor acte normative fiind însă indicat că documentele nu sunt prezentate în prealabil, spre informare, societăţii civile şi organizaţiilor neguvernamentale, conform Legii transparenţei decizionale în administraţia publică, din cauza "circumstanţelor excepţionale" şi în vederea "evitării atingerii aduse interesului public".
Absenţa consultărilor cu organizaţiile neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme implicate, precum şi cu societatea civilă este justificată în notele de fundamentare ale celor două acte normative, obţinute de MEDIAFAX, prin faptul că "în aplicarea prevederilor articolului 6 alineatul 9 din Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, având în vedere circumstanţele excepţionale, care impun adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării atingerii aduse interesului public, proiectul nu a fost supus procedurii de transparenţă decizională".
Legea transparenţei decizionale obligă autorităţile să informeze în prealabil, din oficiu, asupra problemelor de interes public care urmează să fie dezbătute, precum şi asupra proiectelor de acte normative, să consulte cetăţenii şi asociaţiile legal constituite în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative şi să asigure participarea activă a cetăţenilor la luarea deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative.
În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, autorităţile sunt obligate să publice un anunţ pe site-ul propriu şi să afişeze proiectul la sediu, într-un spaţiu accesibil publicului, precum şi să-l transmită către mass-media centrală sau locală.
Legea are ca scop creşterea gradului de responsabilitate a administraţiei publice faţă de cetăţean, ca beneficiar al deciziei administrative, stimularea participării active a cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor administrative şi în procesul de elaborare a actelor normative, creşterea gradului de transparenţă la nivelul întregii administraţii publice.
La articolul şi alineatul invocate în notele de fundamentare citate, Legea prevede că în cazul reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare.
Ordonanţa a fost criticată de către sindicate, care au apreciat că schimbarea conducerii instituţiilor publice deconcentrate va duce la intensificarea corupţiei, Guvernul favorizând astfel anumite afaceri şi subordonând politic şi economic activitatea instituţiilor publice, iar PNL a anunţat se va adresa Avocatului Poporului pentru a sesiza Curtea Constituţională în legătură cu acest act normativ.