Studiul, care vizează impactul recesiunii asupra practicilor de remunerare, a fost realizat, la nivel internaţional, cu participarea a 2.000 de companii din 88 de state. Din România au participat 80 de companii.
Potrivit rezultatelor analizei, 27% dintre companiile respondente din România au decis îngheţarea salariilor ca măsură imediată de protecţie în faţa crizei, comparativ cu ponderea de 37% la nivel european.
"Studiul efectuat în România arată că situaţia este mai optimistă decât în Europa. (...) Nu toate companiile au decis să reducă salariile, iar estimările arată că se vor înregistra creşteri salariale de 4-8%, însă mult mai scăzute decât estimările din perioada mai 2008, când se aşteptau creşteri cuprinse între 10-12%", a declarat, într-un comunicat, Alina Popescu, reward information services manager Hay Group România.
Decizia privind îngheţarea salariilor şi a stimuletelor pe termen scurt vizează în principal managerii şi middle-managerii, în timp ce specialiştii, muncitorii calificaţi şi necalificaţi vor fi afectaţi de valul de restructurări, se arată în studiu.
În acelaşi timp, liderii companiilor din România sunt mult mai optimişti decât cei din alte state europene, astfel că numai 24% dintre ei cred că nu îşi vor atinge obiectivele de business stabilite, faţă de media europeană de 45%.
"Programele de training şi dezvoltare sunt reduse sau eliminate de 26% dintre respondenţii din România. Companiile taie sporurile de ore suplimentare, însă cu un procent mult mai mic decât cel de la nivel global, şi anume cu aproximativ 6%. Totuşi, majoritatea păstrează intacte, pentru moment, programele de beneficii ", a adăugat Popescu.
La nivel european, 17% dintre companii taie sporurile de ore suplimentare.
În ceea ce priveşte temerile angajaţilor români, principalul motiv de îngrijorare este legat de siguranţa locului de muncă, urmat de siguranţa salariilor, creşterea costului vieţii, scăderea numărului de clienţi şi reducerea temporară a producţiei, se mai arată în studiu.
"Liderii de business din România caută noi căi de a-şi îmbunătăţi situaţia şi de a supravieţui în vremuri grele. Dar în timp ce reducerea costurilor, optimizarea personalului şi «strângerea curelei» sunt pe lista de priorităţi urgente pentru a «stopa sângerarea», ele nu sunt suficiente pentru a garanta o redresare", este de părere directorul general Hay Group România, Harry Meintassis.
Potrivit studiului realizat de Hay Group la nivel internaţional, 27% dintre companiile respondente fac reduceri de personal, în creştere faţă de ponderea de 15% rezultată în urma unui studiu similar realizat de companie în urmă cu patru luni.
Totodată, organizaţiile au început să reducă bugetele pentru creşterile salariale, 36% dintre companiile respondente arătând că au îngheţat salariile. Cele mai afectate din punct de vedere al remunerării sunt posturile de conducere.
De asemenea, 39% dintre companii se aşteaptă la rezultate mult mai slabe decât cele preconizate.
Compania internaţională de consultanţă în management Hay Group are 86 de birouri în 47 de ţări şi peste 2.600 angajaţi, clienţii grupului povenind din sectorul privat şi public, din toate domeniile de activitate.