Liderii de sindicat din Regionala CFR Bucureşti s-au întrunit, joi, pentru a dezbate problemele sectorului feroviar.
"În prima săptămână din luna aprilie vom organiza un protest cu peste 10.000 de oameni", a declarat Gheorghe Sultana, vicepreşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial.
Sultana a declarat că, în urma discuţiilor cu directorii de la CFR, nu s-a ajuns la nicio concluzie şi că, deşi aceştia au spus că nu se vor face concedieri colective, sindicaliştii susţin că Ministerul Transporturilor nu va renunţa la concedierea celor peste 12.000 de angajaţi, concediere pe care a anunţat-o deja.
Gheorghe Sultana reclamă faptul că Guvernul României dă bani pentru a salva companii private, dar că nu este preocupat de susţinerea companiilor proprii. El a explicat că meseria celor de la căi ferate este una aparte, neavând echivalent în economia românească, iar acest lucru va face imposibilă angajarea în altă parte a oamenilor disponibilizaţi.
Vicepreşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial a mai spus că întâlnirea de joi la care au participat circa 1000 de persoane a avut scopul de a informa ţş oamenii din teritoriu despre deciziile luate, numărul mare de participanţi nefiind o surpriză pentru liderii sindicali.
El a adăugat că sindicaliştii au spus că nu sunt într-o negociere, dar că fac demersuri la partidele aflate la guvernare sperând că interesul politic va fi orientat şi către angajaţii din CFR.
Totodată, Gheorghe Popa a declarat că sindicaliştii pregătesc un material pe care să-l înainteze reprezentanţilor Ministerului Transporturilor referitor la programul de restructurare, dorind să arate că există şi alte măsuri pe care ar putea să le ia în acest sens.
"Sperăm să sensibilizăm factorii politici astfel încât să-şi îndrepte atenţia şi spre sectorul feroviar şi să găsească şi aici măsuri anticriză. Aplicarea disponibilizărilor anunţate ar însemna o catastrofă umanitară pentru că vorbim de unici întreţinători care au credite la bănci şi copii în grijă", a declarat Gheorghe Popa.
El a spus că, deocamdată, nu se vorbşte de liste nominale, ci de locuri de muncă, ce urmează să fie disponibilizate. Totodată, Popa a declarat că, în zilele următoare, toţi liderii de sindicat se vor întâlni, pentru a fi anunţat calendarul protestelor.
Gheorghe Popa a susţinut că, la şedinţa de joi, au participat doar salariaţi, care erau liberi, din Giurgiu, Târgovişte, Ploieşti şi Bucureşti, şi că traficul feroviar nu a fost afectat.
Cristian Ungureanu, directorul Regionalei Căi Ferate Bucureşti, le-a spus angajaţilor din CFR prezenţi la şedinţă că, până în momentul de faţă nu a fost informat cu privire la eventuale disponibilizări şi că directorii de regionale au fost mandataţi să analizeze şi să facă balanţa venituri - cheltuieli. El a precizat că nu a primit niciun fel de cifră referitoare la numărul de disponibilizaţi şi că, în cazul în care se va pune această problemă, "probabil că se va merge pe varianta concedierii persoanelor care sunt pensionabile".
De asemenea, angajaţii CFR au cerut ca persoanele aflate în posturile de conducere să nu mai fie numite pe criterii politice, ci pe baza competenţelor.
Programul de restructurare a sistemului feroviar trimis, vineri, sindicaliştilor din CFR, de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructuri prevede reducerea numărului de personal cu 12.139 pe întreg sistemul ( 5.949 la CFR Marfa şi filialele ei, 2.545 la CFR Călători şi filialele ei, 3.536 la CFR SA şi filialele ei, 109 la Societatea de Administrare Active Feroviare, Societatea Feroviară de Turism, Autoritatea Feroviară Română, Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară).
Reducerea de personal se va face prin desfiinţarea unor subunităţi şi restrângeri de activitate, a afirmat Popa. Acesta a exemplificat prin închiderea unor secţii de circulaţie neinteroperabile, diminuarea numărului de subunităţi (staţii de cale ferată, secţii, districte, regulatoare de circulaţie), reducerea numărului de tren-kilometru prin anularea de trenuri de toate rangurile cu 9.000.000 tren-kilometru, desfiinţarea centrelor de producţie de marfă, închiderea unor secţii de circulaţie din punctul de vedere al CFR Marfă, reducerea numărului de staţii tehnice şi de tiraj, închiderea în traficul de marfă a unor staţii de cale ferată, desfiinţarea unor revizii de vagoane, diminuarea posturilor din centralul societăţilor şi al sucursalelor 1-8.
Federaţia Mecanicilor de Locomotivă (FML) ameninţă cu proteste, nemulţumită de propunerea Ministerului Transporturilor de a disponibiliza peste 12.000 de salariaţi CFR, pe care o consideră "lipsită de o analiză serioasă şi pertinentă şi prin urmare de neacceptat".