Ministrul Educaţiei a arătat că, deşi primii paşi în privinţa descentralizării au fost făcuţi deja prin transferul patrimoniului şi al salariilor profesorilor către primării, "în ecuaţia descentralizării trebuie cuprinse mai multe elemente" privind resursele materiale şi umane, conţinutul învăţământului, dar şi asumarea responsabilităţii.
Ministrul Educaţiei a precizat că soluţia cea mai viabilă ar putea fi atât constituirea unui Consiliu de administraţie alcătuit din profesori, părinţi şi reprezentanţi ai autorităţilor locale în ponderi egale, dar şi înfiinţarea postului de manager şcolar care să se ocupe de problemele administrative alături de directorul de învăţământ.
"Trebuie să descentralizăm resursele financiare, astfel încât banii să ajungă direct în bugetul autorităţii locale şi ar fi normal ca fiecare şcoală să primească de la primării un buget aprobat pe care să-l gestioneze. Astfel, bugetul să fie responsabilitatea unui consiliu de administraţie", a spus Ecaterina Andonescu.
Ecaterina Andronescu a mai precizat că formula va fi decisă în urma dialogului cu reprezentanţii autorităţilor locale şi ai sindicatelor.
De asemenea, ministrul Educaţiei a mai spus că, deoarece titularizarea la nivel naţional aduce costuri mari şi "lucruri complicate", va încerca să transfere titularizarea la nivelul şcolilor. De asemenea, ministrul a adăugat că intenţionează ca, în privinţa titularizării, consiliul de administraţie să aibă un cuvânt de spus, în acest fel şcoala şi autorităţile locale devenind responsabile de calitatea activităţii şcolare, cu efect asupra diminuării costurilor.
Ecaterina Andronescu a mai arătat că se urmăreşte implementarea programului "Şcoala de după şcoală" care va fi susţinut de părinţi iar acolo unde există resurse să poată fi susţinut de primării.
Ministrul a mai precizat că acolo unde se aplică, acest program aduce efecte benefice în dezvoltarea copiilor.
Un alt subiect discutat cu primarii a fost problema acordării de către reprezentanţii autorităţii locale a tichetelor cadou pentru profesori. Reprezentanţii autorităţilor locale au susţinut că, deşi vor să acorde tichetele cadou, în multe locuri nu există resursele financiare pentru acest lucru
Ecaterina Andronescu a precizat că, în problema tichetelor cadou este vorba de o "greşeală legislativă" a vechii guvernări care a trimis obligaţia de a plăti tichetele cadou către primării, dar nu a trimis şi resursele necesare acestui lucru, precizând că prin noua lege a descentralizării se va încerca remedierea acestei greşeli.
Ministrul Educaţiei a mai spus că, în prezent, se lucrează împreună cu specialişti din Ministerul Finanţelor pentru găsirea unei formule de calcul care să determine costul mediu pentru fiecare elev şi în funcţie de clasa de specializare astfel încât să poată fi compensate costurile mari ale unor unităţi de învăţământ.
Ecaterina Andronescu a mai precizat că, în baza studiilor făcute încă din 2003 şi a rezultatelor venite din şcolile din opt judeţe pilot unde se desfăşoare această "finanţare per capita", va fi stabilit un raport de evaluare care va sta la baza găsirii unei formule compensatorii a cheltuielilor unei şcoli având în vedere că în anumite locuri costurile pentru fiecare elev în parte diferă în funcţie de numărul de locuitori ai zonei de care aparţine şcoala.
Ministerul Educaţiei urmează să prezinte Guvernului, în aprilie, un proiect de lege privind învăţământul care reglementează sistemul de evaluare şcolară, descentralizarea învăţământului preuniversitar, organizarea, conducerea şi finanţarea învăţământului superior, potrivit unui document obţinut de MEDIAFAX.
Principalele reglementări cuprinse în proiectul de lege ce va fi prezentat Guvernului vizează conţinutul curriculumului bazat pe competenţe, un sistem de evaluare şcolară, prevederi corelate şi adoptate procesului de descentralizare a învăţământului preuniversitar.
Totodată, prin proiectul de act normativ vor fi reglementate conţinutul şi organizarea învăţământului superior (principii, structuri organizatorice, cicluri şi programe de studii, organizare, autonomie universitară, asumarea responsabilităţii), conducerea învăţământului superior (a sistemului, instituţiilor şi componentelor acestora), calitatea învăţământului superior (evaluarea la nivel de sistem, instituţie, componentă, program de studiu, autorizarea şi acreditarea, raporturile interinstituţionale) şi finanţarea învăţământului superior (surse, alocare şi distribuţie, managementul fondurilor la nivelul instituţiei de învăţământ superior).
Tot până în luna aprilie, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării va elebora proiectul de Lege privind aprobarea Statutului personalului didactic, document care reglementează cadrul juridic general al raporturilor de muncă şi de serviciu, managementul funcţiei didactice şi dezvoltarea carierei ştiinţifice, didactice şi manageriale a personalului didactic.