"Am dispus semnarea unui protocol cu Uniunea Notarilor din România şi cu Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, ceea ce va permite ca fiecare notar să aibă acces la datele de identificare, să verifice cărţile de identitate, inclusiv poza persoanei care se prezintă şi care utilizează o carte de identitate. Acest lucru va face imposibilă o acţiune de înşelăciune prin utilizarea de documente false", a anunţat Nica.
El a specificat că această iniţiativă face parte din acţiunea "Strada 2009" şi priveşte stoparea înşelăciunilor imobiliare.
"Sunt foarte multe reţele de mafioţi care încearcă să păcălească persoane în vârstă prin acte false, prin identităţi false. Au încercat şi reuşit în unele cazuri să deposedeze de locuinţe sau terenuri agricole un număr mare de oameni", a spus Nica, precizând că acesta este motivul demersului de a iniţia o astfel de acţiune.
Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI), Serviciul de Telecomunicaţii Special (STS) şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România (UNNPR) vor încheia, în perioada imediat următoare, un protocol de colaborare în vederea diminuării fenomenului infracţional privind falsul de identitate, informează, miercuri, MAI.
În practica notarială a ultimilor ani au fost frecvente cazurile în care unele persoane se folosesc, cu rea-credință, de identitatea altora, prezentând documente de identitate falsificate pentru încheierii unor acte de dispoziţie, profitând de imposibilitatea notarilor publici de a le verifica autenticitatea.
Astfel, au fost prejudiciaţi adevăraţii titulari ai drepturilor de proprietate care s-au înstrăinat, ei fiind puşi în situaţia să facă demersuri pentru anularea actelor astfel întocmite. Uneori, efectele nulităţii au afectat şi pe dobânditorii de drepturi, deoarece instanţele nu au reţinut întotdeauna că aceştia au dobândit cu bună-credinţă.
În aceste cazuri, s-a constatat că notarii publici nu pot fi acuzaţi de fals intelectual sau de alte infracţiuni în legătură cu serviciul, deoarece au fost induşi în eroare fiindu-le prezentate acte false foarte bine realizate tehnic.
În acest context, specialiştii MAI, împreună cu cei ai STS, au identificat şi elaborat soluţia tehnică ce permite compararea informaţiilor transcrise în cărţile de identitate româneşti ale persoanelor care se prezintă în faţa notarului public cu datele existente în baza de date centrală de evidenţă a persoanelor.
"Acesta este cel mai important pas pentru securizarea circuitului juridic civil întrucît creează posibilitatea validării de către notarii publici a informaţiilor transcrise în actele de identitate, prezentate de părţi, prin intermediul unei aplicaţii de furnizare de date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor. Această aplicaţie informatică administrată de Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din MAI va permite validarea codului numeric personal, a seriei şi numărului actului de identitate şi afişarea către notarul public a fotografiei posesorului actului de identitate", informează MAI.
Această procedură urmăreşte protejarea dobânditorilor de bună-credință care nu au posibilitatea să verifice, ei înşişi, identitatea înstrăinătorilor, reducerea numărului de cauze civile şi penale care au ca obiect constatarea falsei identităţi şi anularea actelor notariale, creşterea securităţii circuitului civil, evitarea situaţiilor în care notarul public este cercetat penal în asemenea cauze şi înlesnirea identificării persoanelor care se ocupă cu falsificarea actelor de identitate.