România a blocat, luni, la CAGRE, obţinerea unui consens în ceea ce priveşte concluziile Consiliului European de la 19 martie, nemulţumită că, în pachetul de finanţare privind securitatea energetică, sintagma "proiectul Nabucco" a fost înlocuită de "coridoare energetice sudice".
Sursele europene au declarat pentru MEDIAFAX că, la lucrările Consiliului Afaceri Generale şi Relaţii Externe (CAGRE), în pachetul de finanţare privind securitatea energetică, a fost înlocuită sintagma "proiectul Nabucco" cu "coridoare energetice sudice".
Eliminarea referirii textuale la proiectul Nabucco a nemulţumit România, care, în consecinţă, şi-a utilizat voturile pentru a bloca posibilitatea obţinerii unui consens pe acest subiect, au afirmat sursele citate.
La reuniunea CAGRE din 23 februarie, ministrul de Externe, Cristian Diaconescu, a reiterat propunerile României pentru finanţare în cadrul Planului European de Redresare Economică, respectiv proiectul Nabucco, interconectările de gaz cu Ungaria şi Bulgaria şi constituirea unor facilităţi de stocare a gazului.
Sumele propuse de Comisia Europeană se ridicau la 200 milioane de euro pentru Nabucco, 30 milioane euro pentru interconectarea de gaz cu Ungaria şi 10 milioane euro pentru cea cu Bulgaria.
"Proiectele propuse de România răspund aşteptărilor actuale în materie de securitate energetică. Acestea vor permite diversificarea surselor şi a rutelor de aprovizionare a UE, precum şi asigurarea unei mai bune interconectări a statelor membre, care astfel pot fi mai bine pregătite în caz de întrerupere a aprovizionării cu gaz", a declarat ministrul Diaconescu la respectiva reuniune.
Proiectul Nabucco urmează să transporte gaze naturale din zona Mării Caspice către statele din Europa de Sud-Est şi Centrală, pe o distanţă de 3.300 de km, începând cu 2013. Proiectul este susţinut de Uniunea Europeană întrucât vizează reducerea dependenţei de importurile din Rusia.
Construcţia Nabucco ar necesita investiţii de circa 7,9 miliarde de euro, potrivit ultimelor estimări, însă directorul consorţiului, Reinhard Mitschek, a declarat că suma ar putea coborî ca urmare a scăderii preţului oţelului.
Din compania de proiect fac parte companiile Transgaz Mediaş, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Bulgargaz (Bulgaria), RWE (Germania) şi BOTAS (Turcia).