Guvernul va desfiinţa Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii şi va înfiinţa o nouă instituţie, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, care va funcţiona sub control parlamentar, cu o conducere numită de şeful statului, pentru a evita sancţiuni din partea Comisiei Europene.
Noua structură, care va fi înfiinţată prin ordonanţă de urgenţă ce ar putea fi aprobată în şedinţa de miercuri a Guvernului, va prelua funcţia de reglementare în domeniu, precum şi cea de arbitru şi organ de decizie în soluţionarea litigiilor în care sunt implicaţi furnizorii de reţele şi servicii din domeniul comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale.
Autoritatea, finanţată integral din venituri proprii, va prelua temporar numărul de posturi şi personalul fostei Autorităţi Naţionale pentru Comunicaţii (ANC), iar după aprobarea noii structuri organizatorice, în termen de 90 de zile, va fi organizat un concurs pentru ocuparea posturilor vacante. Persoanele ale căror locuri de muncă vor fi desfiinţate urmează să fie concediate, se arată în proiectul ordonanţei de urgenţă obţinut de MEDIAFAX.
Vor fi înfiinţate două direcţii generale, Direcţia Generală pentru Strategii de Dezvoltare şi Creştere a Competitivităţii în Domeniul Societăţii Informaţionale şi Direcţia Generală pentru Servicii Electronice, prin suplimentarea numărului de funcţii publice din cadrul ministerului cu 60 de persoane. Pentru a acoperi cheltuielile rezultate din mărirea numărului de posturi, se apreciază că în perioada 1 iunie 2009-31 decembrie 2009 va fi necesară suma de două milioane lei, obţinută prin transferarea de surse din alte titluri bugetare ale ministerului, prin rectificare. pe următorii cinci ani, pentru a acoperi cheltuielile rezultate din creşterea numărului de posturi, se apreciază că va fi necesară suma de 20 milioane lei.
În urma analizării cadrului actual de funcţionare a ministerului, s-a ajuns la concluzia necesităţii reorganizării structurii acestuia, în sensul transformării Serviciului Evaluare, Selecţie şi Contractare în Direcţia Evaluare, Selectie şi Contractare Management. Serviciile de Management Financiar şi Control, de Monitorizare şi, respectiv, pentru Promovarea şi Implementarea Serviciilor Societăţii Infomaţionale vor fi de asemenea transformate în direcţii, se arată în document.
Noua autoritate va administra şi gestiona resursele limitate din domeniul comunicaţiilor electronice, incluzând, dar fără a se limita la spectrul de frecvenţe radio, resursele de numerotaţie şi alte resurse tehnice asociate, va controla îndeplinirea cerinţelor esenţiale privind compatibilitatea electromagnetică, a obligaţiilor privind utilizarea eficientă a spectrului de frecvenţe radio cu utilizare neguvernamentală, a resurselor de numerotaţie şi a resurselor tehnice asociate, va asigura controlul pieţei echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, urmând să monitorizeze şi benzile de frecvenţă radio cu utilizare neguvernamentală, acordă licenţele de utilizare a resurselor de numerotaţie, stabileşte şi încasează tarifele pentru emiterea licenţelor, acordă avizee tehnice, autorizaţiile de asignare a frecvenţelor radio şi autorizaţiile tehnice de funcţionare.
Instituţia va fi implicată în "înlăturarea barierelor în calea furnizării la ivel european a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice", va respecta principiul nediscriminării în ceea ce priveşte tratamentul apliicat furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice sau furnizorilor de servicii poştale în situaţii similare, va asigura un nivel înalt de protecţie a utilizatorilor finali în relaţiile acestora cu furnizorii, precum şi de protecţie a drepturilor persoanelor, în special a dreptului la viaţa privată cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, potrivit actului normativ.
În document se mai arată că s-a considerat oportun degrevarea noii autorităţi de atribuţiile pe tehnologia informatiei şi preluarea acestora de catre Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, "pentru o mai bună coordonare în eforturile de trecere la societatea
informaţională".
"În cazul în care Comisia Europeană adoptă recomandări în vederea asigurării aplicării armonizate a normelor comunitare în domeniul comunicaţiilor electronice, Autoritatea va ţine seama în cel mai înalt grad de aceste recomandări în exercitarea atribuţiilor sale. Dacă Autoritatea optează să nu aplice recomandările, va transmite o informaţie motivată Comisiei Europene", se arată în ordonanţă.
Autoritatea va avea obligaţia de a informa lunar ministerul despre rezultatele întâlnirilor internaţionale unde a fost reprezentată. Printre drepturile conferite noii structuri se află cel legat de încheierea de contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept privat, având ca obiect efectuarea unor activităţi specifice, necesare îndeplinirii funcţiilor, obiectivelor şi atribuţiilor sale.
Conducerea Autorităţii va fi asigurată de un preşedinte şi doi vicepreşedinţi, numiţi de către preşedintele României la propunerea Guvernului.
"În discuţiile cu oficialităţile europene s-a agreat că formula care oferă cele mai importante garanţii de independenţă şi stabilitate este coordonarea de către Parlament, prin nominalizarea conducerii în baza unui decret prezidenţial, la propunerea Guvernului, pe modelul de funcţionare al Consiliului Concurenţei, instituţie considerată a avea atribuţii similare şi a cărei funcţionare este văzută drept un exemplu de bună practică la Bruxelles", se arată în ordonanţă.
Salariul de bază al preşedintelui şi vicepreşedinţilor Autorităţii va fi stabilit la nivelul indemnizaţiei cuvenite funcţiei de ministru, în cazul preşedintelui, respectiv funcţiei de secretar de stat, în cazul vicepreşedinţilor. Preşedintele şi vicepreşedinţii Autorităţii trebuie să fie cetăţeni români "cu o bună reputaţie" şi pregătire profesională şi cu o experienţă de cel puţin cinci ani în domeniul comunicaţiilor ori în domeniul juridic sau economic în general, să nu exercite alte funcţii publice sau private, cu excepţia celor didactice, să nu aibă menţiuni în aczierul judiciar, să nu deţină acţiuni sau părţi sociale, direct sau indirect, la societăţi comerciale cu activităţi în domeniu şi să nu facă parte din organele de conducere ale unor astfel de societăţi, să nu fie membri ai unui partid politic pe perioada exercitării mandatului.
Mandatul va avea o durată de şase ani şi poate înceta în situaţia imposibilităţii de a îndeplinire a funcţiei mai mult de 120 zile calendaristice consecutive dintr-un interval de 140 zile, în caz de condamnare penală prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea, prin revocare în şedinţă comună a camerelor Parlamentului, cu majoritatea voturilor deputaţilor şi senatorilor, la propunerea Birourilor Permanente ale celor două camere, pe baza raportului comun al comisiei de tehnologia informaţiei din Camera Deputaţilor şi a comisiei economice a Senatului, dacă persoana în cauză nu mai îndeplineşte condiţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor sau dacă se face vinovată de încălcări grave ale legislaţiei din domeniu. Alte condiţii în care mandatul poate înceta se referă la demisie, deces, expirare.
Membrii ale căror mandate au expirat rămân în funcţie până la numirea succesorilor lor. Hotărârea de revocare a preşedintelui sau vicepreşedinţilor Autorităţii se motivează şi publică în Monitorul Oficial.
Preşedintele Autorităţii este ordonator principal de credite, iar bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiei va fi aprobat prin hotărâre a Parlamentului. În vederea administrării eficiente a resurselor financiare, precum şi pentru garantarea obligaţiilor asumate, Autoritatea are dreptul să deschidă conturi şi să constituie depozite la bănci, se arată în document.
Activitatea Autorităţii va fi analizată de către Parlament, prin dezbaterea unui raport anual, care se prezintă pentru anul următor, precum şi a rapoartelor specifice întocmite la solicitarea comisiei de tehnologia informaţiei din Camera Deputaţilor şi a comisiei economice din Senat. Raportul anual de activitate va trebui depus la comisiile parlamentare până la data de 30 aprilie. Pe marginea arportului anual, comisiile adoptă un raport privind legalitatea activităţilor Autorităţii, corectitudinea şi transparenţa operaţiunilor financiare desfăşurate de aceasta.
La solicitarea comisiilor, Autoritatea va trebui să prezinte şi un program de măsuri concrete pentru remedierea eventualelor lipsuri indicate în raport.
Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii a fost înfiinţată de Guvern, în toamna anului trecut, prin restructurarea fostei Autorităţi Naţionale de Reglementare şi Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), după ce Curtea de Apel a suspendat decizia premierului de atunci, Călin Popescu Tăriceanu, de revocare din funcţie a preşedintelui ANRCTI. Prin înfiinţarea altei instituţii de reglementare, repunerea preşedintelui la conducerea instituţiei a devenit imposibilă din punct de vedere juridic.
Comisia Europeană (CE) a considerat însă că decizia Guvernului de a demite preşedintele autorităţii naţionale de reglementare şi apoi, după decizia justiţiei de suspendare a ordinului de revocare, de a restructura şi schimba denumirea instituţiei reprezintă o gravă încălcare a independenţei acestui organism.
În consecinţă, Executivul european a decis, la 29 ianuarie, să lanseze procedura de încălcare a tratatului împotriva României, pentru nerespectarea regulilor privind independenţa autorităţii de reglementare în domeniul comunicaţiilor.
"Guvernul este invitat să răspundă la scrisoarea de punere în întârziere până în data de 2 aprilie 2009 şi, în aceste condiţii, elaborarea unui act normativ care să consfinţească înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea autorităţii de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice sub
controlul Parlamentului este o solutie ce va aduce stabilitate instituţională autorităţii naţionale de reglementare în domeniul comunicaţiilor electronice, adoptarea proiectului de act normativ fiind în măsură, totodată, că creeze premisele închiderii procedurii de încălcare a normelor comunitare înainte de următoarea fază a acestei proceduri. Considerăm că singura modalitate de a pune capăt procedurilor de încălcare a dreptului comunitar o reprezintă adoptarea, în regim de urgenţă, a unui act normativ care să aşeze pe noi principii statutul, organizarea şi funcţionarea autorităţii de reglementare în domeniu", se arată în proiectul ordonanţei.
În prezent, Autoritatea Naţională de Comunicaţii este condusă de Dorin-Liviu Nistoran, fost şef al ANRCTI, numit în funcţie de fostul premier Tăriceanu în septembrie 2008, imediat după reorganizarea fostei autorităţi de reglementare.
Autoritatea Naţională de Comunicaţii este instituţia care stabileşte regulile pentru piaţa de comunicaţii din România, a cărei valoare se ridică la şapte miliarde de euro şi 8% din PIB.