"AOAR cere Ministerului Transporturilor să adopte măsuri în regim de urgenţă, iniţiind la nevoie consultări şi negocieri cu responsabilii Comisiei Europene, pentru obţinerea de derogări pentru anii 2009-2010, în scopul reducerii la minim a procedurilor birocratice şi asigurării condiţiilor necesare începerii lucrărilor incluse în programul european TEN-T, măsuri ce în mod cert pot contribui la reducerea efectelor negative ale crizei economice ce s-a instalat în România", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), remis, luni, agenţiei MEDIAFAX.
Obiectivul Programului TEN-T vizează finanţarea proiectelor în domeniul transporturilor, care se adresează extinderii şi modernizării reţelei trans-europene de transport, în acest sens fiind alocat un buget total de 8,013 miliarde euro pentru perioada 2007-2013.
AOAR atrage atenţia că există întârzieri mari la atragarea fondurilor europene prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS-T) din cauza pregătirii deficitare a proiectelor şi consideră că, este de neadmis ca pentru traseele unor autostrăzi prevazute de cel puţin zece ani în programele europene de dezvoltare a infrastructurii rutiere să nu existe proiecte de execuţie, la trei ani de la aderarea României la UE.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, săptămâna trecută, că România poate pierde fonduri europene din POS-T de 4,7 miliarde de euro, dacă nu asigură cofinanţarea lucrărilor de infrastructură de la bugetul de stat, respectiv un miliard de euro.
"Factorii responsabili din Ministerul Transporturilor lansează public doar scuze privind lipsa de performanţă anticipată şi pentru anul 2009, motivat de insuficienţa resurselor prevăzute în bugetul de stat 2009, în loc să prezinte lunar măsurile de urgenţă ferme, profesioniste şi eficiente pentru a determina recuperarea în primele două-trei luni ale anului, cea mai mare parte a restanţelor incceptabile înregistrate în derularea programelor ISPA (a cărei finanţare se anuleaza la 1 ianuarie 2010), ca şi marile întârzieri constate în cadrul derulării POS-T", conform AOAR.
Oamenii de afaceri susţin că Guvernul şi MTI sunt răspunzători pentru situaţia creată, care va duce la întârzierea nejustificată a atragerii unor fonduri europene semnificative ca valoare şi la pierderea definitivă a finanţării din programul ISPA.
De asemenea, asociaţia arată că, până în prezent, nu există nicio perspectivă realistă pentru atacarea pe fronturi multiple a lucrărilor pentru marile proiecte de infrastructură rutieră.
"Mai mult, sectorul privat este impiedicat sistematic la a contribui la îmbunătăţirea stării de lucruri total necorespunzătoare, licitaţia pentru lucrările aferente tronsonului Comarnic-Braşov fiind amânată pentru a cincea oară. Pentru traseul Sibiu-Piteşti, cuprins în traseul european de transport (TNT), nu s-a iniţiat nici un demers practic, de întocmire de caiete de sarcini şi organizarea de licitaţii de concesionare a lucrărilor", se precizează în comunicat.
În aceste condiţii, AOAR susţine că România riscă să continue să deţină doar segmente de autostrăzi, întrerupte de tronsoane de şosele depăşite moral şi fizic, care "satisfac doar poliţia rutieră şi îngrozesc pe participanţii la trafic".
România poate beneficia, în intervalul 2007-2013, de fonduri europene nerambursabile de 4,6 miliarde de euro destinate infrastructurii de transport prin POS-T.